Κώστας Παππής

6/11/2006

Tι συμβαίνει, λοιπόν;

Αλήθεια, τι πράγματι συμβαίνει αυτό τον καιρό; Ποιο είναι το αληθινό νόημα αυτής της τεράστιας αναστάτωσης στο χώρο της ανώτατης παιδείας; Ή μήπως ξεπερνάει το χώρο της ανώτατης παιδείας κι αρχίζει να απλώνεται σε ολόκληρη την Ελληνική κοινωνία;

Ο καιρός θα δείξει τι πράγματι συμβαίνει. Κι όσο για το νόημα των ημερών (το αληθινό, όχι αυτό που δίνει στα γεγονότα ο καθένας) μόνο οι πιο ψαγμένοι, ίσως μάλιστα μόνον οι ποιητές, μπορούν να το πουν. Εμείς τι να πούμε; Ας αρκεστούμε σε μερικές επισημάνσεις.

1. Αυτό που, όταν ξεκίνησε, ερμηνεύτηκε από πολλούς ως αντίδραση των «ακραίων» ή κάποιων βολεμένων, των «γνωστών ταραξιών» ή των αιώνιων φοιτητών σε κάποιες προθέσεις της κυβέρνησης, και ίσως να ήταν, ως ένα βαθμό και από ορισμένες πλευρές, μια τέτοια αντίδραση, έχει ήδη δείξει ότι είναι κάτι άλλο. Φαίνεται να είναι μια κίνηση που πάει να γίνει κίνημα (ας μην το πούμε κιόλας κίνημα, είναι μεγάλη κουβέντα) με βαθύτερο περιεχόμενο. Μια κίνηση που πιάνει την ουσία της πολιτικής, που σιγά-σιγά συνειδητοποιείται ως κίνηση πολιτική. Δηλαδή γίνεται στάση (θέση, δράση) που θέτει επί τάπητος ένα βασικό αίτημα μιας κοινωνίας ανθρώπων. Το αίτημα της εκπαίδευσης των νέων μελών αυτής της κοινωνίας.

2. Το αίτημα αυτό σιγά-σιγά ξεπερνάει τα πλαίσια μιας αντίδρασης στην κατάργηση του άρθρου 16 του Συντάγματος και στη θεσμοθέτηση της μη δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης. Σιγά-σιγά φαίνεται να ξεπερνάει ακόμα και τα πλαίσια της διεκδίκησης δωρεάν και δημόσιας εκπαίδευσης. Γενικεύεται σαν αίτημα για ένα σύστημα εκπαίδευσης που θα παρέχει ουσιαστική παιδεία και που θα το εξασφαλίζει πλήρως σε όλα τα νέα μέλη της, και ιδίως τα μη προνομιούχα, η Ελληνική κοινωνία. Γιατί το κίνημα αυτό δεν θα μπορούσε να απηχεί ανάγκες κάποιων μόνο τάξεων, ιδίως των πιο προνομιούχων, αυτών που ήδη καρπώνονται τους όποιους καρπούς του σημερινού εκπαιδευτικού συστήματος.

3. Το κίνημα αυτό δεν θα μπορούσε να κλειστεί στα πολύ στενά, ακόμα και παραπλανητικά, πλαίσια της διεκδίκησης απλά μιας γενναίας αύξησης των δαπανών για την παιδεία. Φυσικά πρέπει να αυξηθούν γενναία οι δαπάνες για την παιδεία. Για να το πούμε πιο σωστά, να αυξηθούν γενναία οι δημόσιες και να περικοπούν, αντίστοιχα γενναία, οι ιδιωτικές δαπάνες ως μη αναγκαίες για την παιδεία. Γίνεται όλο και πιο φανερό: το αίτημα ξεπερνάει τις ευθύνες και τις αρμοδιότητες μιας κυβέρνησης και δεν μπορεί να σφραγιστεί από τις εμπνεύσεις της και τα σφάλματά της. Για το αίτημα αυτό, της ουσιαστικής παιδείας για όλους, ευθύνη και αρμοδιότητα έχει ολόκληρη η κοινωνία. Για να το πούμε αρνητικά, τις ευθύνες για το κατάντημα του σημερινού εκπαιδευτικού συστήματος στο σύνολό του τις έχει ολόκληρη η κοινωνία: κυβερνήσεις, κόμματα, εκπαιδευτικό προσωπικό, γονείς, παραγωγικές δυνάμεις, φοιτητές και σπουδαστές.

4. Το κίνημα, που αρχίζει να γεννιέται, αμφισβητεί και ξεπερνάει τα κόμματα και ειδικότερα τις ηγεσίες των παραδοσιακών φοιτητικών παρατάξεων. Χρόνια τώρα οι ηγεσίες αυτές λειτουργούν ως πρακτορεία των κομμάτων, των οποίων τα στενά συμφέροντα υπηρετούν μέσα στα πανεπιστήμια, μετατρέποντας το φοιτητικό κίνημα σε έκτρωμα και σε καρικατούρα και τα πανεπιστήμια σε χώρους συναλλαγής και προώθησης ιδιοτελών συμφερόντων, όπου κερδίζουν οι πιο πονηροί. Το κίνημα, που αρχίζει να γεννιέται, αυτοοργανώνεται, προβληματίζεται, αναπτύσσει δράσεις, και, το κυριότερο, απλώνει ρίζες. Αύριο μπορεί οι καταλήψεις να λήξουν. Όμως θα έχει δημιουργηθεί μια νέα συνειδητοποίηση, που ίσως μπορέσει να μας πάει πιο πέρα.

Τα σχόλια σας ευπρόσδεκτα!

14 Σχόλια:

  • Για να δημιουργηθεί ένα κίνημα χρειάζονται πολιτικές προϋποθέσεις που σήμερα δεν υπάρχουν στην Ελλάδα.

    By Anonymous Ανώνυμος, at 9:37 μ.μ.  

  • ΤΙ ΘΑ ΓΙΝΕΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΤΕΛΕΙΟΦΟΙΤΟΥΣ?

    By Anonymous Ανώνυμος, at 3:34 π.μ.  

  • Κανείς δεν μπορεί να ξέρει αυτή τη στιγμή. Οι προσεχείς κινήσεις της κυβέρνησης, η αυριανή Γενική Συνέλευση των φοιτητών και η μεθαυριανή των καθηγητών στο ΠΑΠΕΙ θα δώσουν μια πρώτη απάντηση στο ερώτημά σου. Συμμερίζομαι την αγωνία σου και σέβομαι το πρόβλημά σου, αλλά η τοποθέτησή μου στο "Τι συμβαίνει λοιπόν;" θα ανέμενε κάποιο διαφορετικό σχόλιό σου, επί της ουσίας και πέρα από το ατομικό σου πρόβλημα.

    By Blogger Costas Pappis, at 10:49 π.μ.  

  • Είναι τυχαίο άραγε που τέοιες "αντιδράσεις" λαβαίνουν χώρα πάντα πριν από δημοτικές ή πρωθυπουργικές εκλογές?
    Νομίζω ότι είναι πολύ ουτοπική η άποψη ότι αφυπνίστηκε η εθνική συνείδηση για τα θέματα τησ παιδείας.
    Αν αυτό συνέβαινε, υπάρχουν και άλλεσ πιέσεις που μπορούν να ασκήσουν οι κοινωνικές ομάδες.
    Άλλωστε, γιατί δεν ξεσηκωθήκανε από πέρυσι που γνωστοποιήθηκαν οι προθέσεις περί νόμου?

    By Anonymous Ανώνυμος, at 11:36 π.μ.  

  • kinima i oxi psifistike mia kyvernisi gia na ylipiisi auta ta pragmata + oti ypostirizete kai apo ta 2 kommata...anousia i proseggisi!!!

    kinima gia allages kai veltioseis den vlepo, kinima gia ksylo stis pories vlepo!

    By Anonymous Ανώνυμος, at 5:48 μ.μ.  

  • Είναι τυχαίο ότι πάει να ψηφιστεί νόμος, ο οποίος θα αλλάξει την μορφή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, μέσα στο καλοκαίρι; Είναι σοβαρή αντιμετώπιση να μην ενημερώνεις για το νόμο τον κόσμο, πολύ πριν τον καταθέσεις; Φίλε ανώνυμε ο νόμος θα ψηφιστεί από ότι φαίνεται, μετά από τις εκλογές (δημοτικές) όμως.Και αυτό είναι μια νίκη για όσους διαμαρτύρονται. Η αλήθεια είναι ότι εγώ σαν φοιτητής που συμμετέχω στις γενικές συνελεύσεις, βλέπω να υπάρχει ενδιαφέρον και το κυριότερο οι κινητοποιήσεις να περνάνε και σε μάλλον ουδέτερους φοιτητές(όπως εγώ). Από την άλλη δεν θα μίλαγα για "κίνημα" γιατί η πλειονότητα την φοιτητών απλώς χαιρετάει ο ένας τον άλλον λέγοντας "καλές διακοπές". Που σημαίνει ότι μάλλον τους βολεύει αυτή η κατάσταση. Οι ελάχιστοι που ενδιαφέρονται να ανοίξει η σχολή (επι πτυχίω, άτομα για μεταπτυχιακά), δεν είδα να κατεβαίνουν να ψηφίσουν. Προφανώς δεν κοιτάνε να υπερασπιστούν και λίγο το συμφέρον τους.

    By Anonymous Ανώνυμος, at 7:10 μ.μ.  

  • Αυτό που δεν μπορω εγω να καταλάβω είναι γιατί η όλη ιστορία με τις καταλήψεις, τις πορείες και γενικότερα με όλες τις λοιπες επαναστατικες ενέργειες απο τους φοιτητες δεν έγινε - όπως προαναφερθηκε σε κάποιο σχόλιο - τόσους μήνες πριν όπου και άρχιζαν να γίνονται γνωστες οι αλλαγες στο νόμο που θα επρόκειτο να επιχειρηθούν? Για ποιό λόγο αυτά έγιναν λίγο πριν το καλοκαίρι και "τυχαία ??" μόλις πριν την έναρξη της εξεταστικής περιόδου...

    Επιπλέον γιατί το μόνο που ακούγεται και διατυπώνεται απο τους διάφορους φοιτητές που ηγούνται των παρατάξεων που είναι υπέρ της καταληψης, είναι το τί πιστεύουν οτι ενδέχεται να συμβεί εάν τελικά εδραιωθούν οι αλλαγές που λέγονται και δεν κάταβάλουν καμιά προσπάθεια για να προτείνουν κάποιες λύσεις για το πρόβλημα που αντιμετωπίζεται.

    Δεν είμαι αντίθετος με κανενός την άποψη...

    Αυτό που πρεπει όμως κατα την άποψη μου να γίνεται είναι συζήτηση και ενέργειες που στόχο θα έχουν την επιλυση των προβλημάτων...

    ΟΙ ΚΑΤΑΛΗΨΕΙΣ ΜΟΝΟ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΝ.
    ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΔΕΝ ΑΠΟΤΕΛΟΥΝ ΛΥΣΗ ΣΕ ΚΑΝΕΝΑ ΑΠΟ ΑΥΤΑ...!

    By Anonymous Ανώνυμος, at 8:27 μ.μ.  

  • Όσο και αν ειναί αντιληπτο ότι οι λόγοι (δικαιολογιές για μερικούς) για τους οποίους αυτή τη στιγμή επικρατεί μια σύγχιση/αναστάτωση στον χώρο της τριτοβάθμιας εκπαιδευσής εχούν καποιές βάσεις και θέτουν ορισμένα σημαντικά ερωτήματα για τον χώρο το γεγονός παραμένει πως το όλο "πανηγύρι" ξεκίνησε και επηρεάζει μια πολυ περιόδο του εκπαιδευτικού ετούς πολύ σημαντικη. Το γεγονός ότι οι αποφάσεις για καταλήψείς και αποχες ξεκινησαν τρεις-τεσσερις εβδομάδες πριν την εξεταστική θα μου επιτρέψετε να το θεωρήσω λίγο υποπτο.

    Επι την ευκαιρία, θα μου επιτρέψετε επίσης να γελάσω με το γεγονος ότι οι φοιτητές που αντιτίθενται συγκεκριμένα για το ν+2 στις συνέλευσεις τυχαίνει να είναι οι φοιτητες οι οποιοι σχεδον ποτέ δεν πατάνε στα αμφιθέaτρα, καθόνται στα τραπεζάκια των κομματων στους διαδρόμους με φραπεδιές και στις εξεταστικές φεύγουν μέσα στο πρώτο 10λεπτο (μην προσπαθηστε να με πεισετε πως υπάρχει περιπτωση να περνάνε έτσι το μάθημα).
    Κι εγώ χρωστάω μαθήματα (12 και είμαι τριτοετής) αλλά το ν+2 τουλάχιστον είναι ένα μετρο με το οποίο δεν διαφωνώ καθόλου.
    Είναι πολύ ευκολο να ζητάμε να φτίαχτει το σύστημα και το Πανεπιστήμιο όταν δεν προσπαθούμε πλεόν καν να λειτούργήσουμε σώστά και όπως πρέπει (όσο μπορούμε) με στα σημερινα δεδομένα. Γιάτι δεν ξέρω αν το γνωρίζετε αυτό αλλά το προγραμμα σπουδων των σχολών στο ΠΑΠΕΙ ειναί για 4 χρόνια. Γίατι τέτοια αντίδραση όταν κάποιος σου λέει να τελειώσεις το πολύ στα 6?

    Τελικά ηθελα να ρωτησω: Τεθηκαν καποία μέτρα από την κυβέρνηση. Είναι προφανές πως αυτά τα μέτρα δεν μας αρεσούν. Έχει αντιπροτύνει κανείς κατι χειροπιαστο, κατι πολυ πιο ουσιώδες από το "ΔΩΡΕΑΝ ΔΗΜΟΣΙΑ ΠΑΙΔΕΙΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ!!!" ?
    Για να στηρίξει καποιος μια τέτοια άποψη πρέπει (λογικά παντα) να είναι σε θέση να προτείνει και να έχει κάποιουσ τρόπους για να μπορέσει να υπάρξει ΔΩΡΕΑΝ ΔΗΜΟΣΙΑ ΠΑΙΔΕΙΑ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ. Αν είναι συνέχεία να περιμένουμέ από τους άλλους να μιλάνε, να προτείνουνε κα να περνάνε νομοσχέδια και εμείς απλά να κοινοποιούμε πως (δεν) μας αρέσουν, τοτε ΣΩΘΗΚΑΜΕ!

    By Anonymous Ανώνυμος, at 9:42 μ.μ.  

  • ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΚΑΙΓΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΛΙΟ, ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΑΣ ΣΕ ΠΟΡΕΙΑ ΥΠΕΡ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΠΟΥ ΘΕΩΡΟΥΣΑΝ ΑΝΑΦΑΙΡΕΤΑ...
    ΦΩΝΑΖΟΥΝ ΓΙΑ ΠΑΙΔΕΙΑ..
    ΚΑΝΕΙΣ ΔΕ ΛΕΕΙ "ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ", ΜΟΝΟ ΟΤΙ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ ΠΟΡΕΙΑ ΘΑ ΚΑΥΟΥΝ ΑΡΚΕΙ ΝΑ ΑΚΟΥΣΤΟΥΝ!!

    By Anonymous Ανώνυμος, at 1:01 π.μ.  

  • Σήμερα, αποφάσισε η κυβέρνηση να μετατοπίσει τισ συζητήσεις περί νόμου για το φθινόπωρο.
    Παρ'όλ'αυτά, στο Πα.Πει. είπανε κατάληψη διαρκείας.
    Και σε εσάς κάτι δεν πάει καλά, έτσι?

    Εμείς φταίμε τελικά... που αποφασίσαμε να σπουδάσουμε στην Ελλάδα.

    By Anonymous Ανώνυμος, at 7:07 μ.μ.  

  • Το πρόβλημα της Παιδείας είναι η ανεργία. Πολλοί είναι αυτοί που αιτούνται μιας καλύτερης παιδείας για να αποκτήσουν τα εφόδια που θα τους επιτρέψουν να πολεμήσουν το μέγα θηρίο της ανεργίας. Οι μισθοί στην ελλάδα είναι αστείοι και το όλο πρόβλημα αντικατοπτρίζεται στην αναστάτωση των φοιτητών. Αυτό είναι που προκαλεί τη συνεχή απαξίωση στη παιδεία μας, και μάλιστα αυτη έρχεται να θεμελιώσει την ρίξη κοινωνίας - κράτους. Είναι γεγονός οτι η παιδεία μας έχει σοβαρές ελλείψεις αλλά μην νομίζεις ότι σπουδάζοντας στο εξωτερικό τα πράγματα βελτιώνονται.. Όσο και για όσο το πρόβλημα της ανεργίας, παραμένει ορατό, όσα λεφτά και να δώσουν στην παιδεία όσους νόμους και αν περάσουν όσα ιδιωτικά πανεπιστήμια και να ιδρυθούν δεν θα αλλάξει τίποτα απολύτως. Ο βασικός μισθός και οι συνθήκες εργασίας θα παραμείνουν οι ίδιες. Και όσο αναφορά τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, εσείς πιστεύεται ότι θα ιδρυθεί Ιδιωτικίο πανεπιστήμιο στη φιλοσοφική, στην ιατρική ή σε πολιτικούς μηχανικούς; Εγώ λέω πως όχι οι πρώτες ιδιωτικές σχολές θα είναι οικομομικά και μανατζμεντ, για την προετοιμασία νέων στελεχών στην ελληνική αγορά που όμως θα αμοίβονται το ίδιο με όλους τους άλλους θα αποδίδουν το ίδιο με όλους τους άλλους και δεν υπάρχει καμία ουσιαστική βελτίωση είτε στην οικονομική θέση του σπουδαστή, είτε στην γενικότερη ελληνική βιομηχανία.

    Γιατί υπάρχουν αιώνιοι φοιτητές; γιατί υπάρχουν σπουδαστές που δουλεύουν και παραμελούν τις σπουδές τους; Έχω ένα φίλο απο το ΠΑ.ΠΕΙ. που δουλεύει απο το 2 έτος σε μια τράπεζα και τώρα έχει πάρει τον χαρακτηρισμό του υπεραιώνιου φοιτητή, και όταν του λέω να κατέβει να πάρει το πτυχίο του μου λέει, " δεν είσαι καλά μου φαίνεται, τι θα αλλάξει;"

    Όχι δεν είναι προπύργιο της αγοράς εργασίας η πανεπηστιμιακή εκπαίδευση αλλά όσο η αγορά παίζει με άνισους όρους η εκπαίδευση θα πλήγεται απο συνεχόμενα χτυπήματα απαξίωσης.

    Και όσο για εμάς, το λιγότερο που κάνουμε είναι να φωνάζουμε και να ξεσηκωνόμαστε περιμένοντας απο "Τρίτους" να διορθώσουν τα προβλήματα μας, αδύνατοι να σηκώσουμε στις πλάτες μας το φορτίο της ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΜΑΣ.

    Μας αρέσει το σκονάκι, το μασλάτι, η παρατεταμένη απουσία μας απο τις διαλέξεις, μας αρέσει ο καφές, η τέρμα μουσική μεσα στο πανεπιστήμιο, ο σωρός απο αφίσες και πανώ, μας αρέσει να καθώμαστε σε ένα τραπέζι και να γκρινιάζουμε ενώ την μάχη πρέπει να την νικήσουμε εκ των έσω...

    Mission statement το λοιπόν......

    Εμείς ως φοιτητές πλέον να κάνουμε ότι περνάει απο τη νιότη μας, και την τρέλλα μας έτσι ώστε το Ελληνικό Πανεπιστήμιο να είναι το Καλύτερο στον Κόσμο. Εδώ φαίνεται ο αγώνας μας....

    By Anonymous Ανώνυμος, at 9:42 π.μ.  

  • Ποτέ μου δεν κατάλαβα τι το ουσιαστικό θα αλλάξει με όλους αυτούς τους νέους νόμους, τις αντιδράσεις και τα συναφή. Το αποτέλεσμα παραμένει το ίδιο. Πτυχιούχοι που βγαίνουν σε μια αγορά εργασίας η οποία έχει τελείως διαφορετικές απαιτήσεις από αυτές που διδασκόμαστε στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Ο λόγος προφανής. Ποτέ κανείς δεν διεκδίκησε τον εκσυγχρονισμό της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης έτσι ώστε να λειτουργεί απευθείας ως υποστηρικτής της ελληνικής βιομηχανίας (την όποια έχουμε). Οι φοιτητές συνεχίζουν να είναι τα μόνιμα θύματα αυτών οι οποίοι (συμπεριλαμβανομένης και μιας μεγάλης πλειοψηφίας καθηγητών) δεν κάνουν κανένα βήμα προς τα εμπρός όχι γιατί πιθανό δεν θέλουν, αλλά γιατί σίγουρα δεν μπορούν (λόγω γνώσεων), βολεμένοι σε μια καρέκλα (την οποία έχουν αποκτήσει με τα σάλια τους και τα κέρατά τους και την οποία κρατάνε με νύχια και με δόντια), απλά αναμένοντας το τέλος κάθε ακαδημαϊκού έτους. Γι' αυτούς το ακαδημαϊκό έτος τελειώνει και μόνο.

    By Anonymous Ανώνυμος, at 10:15 π.μ.  

  • Εχω μια αίσθηση ότι είμαστε επαναστάτες χωρίς αιτία.Πολύ απλά γιατί αυτό το νομοσχέδιο έρχεται από την ευρωπαίκη ένωση και όπως και ναχει θα περαστεί.
    Δηλ. αν το πάνε να το περάσουν το Σεπτέμβρη ή τον Φλεβάρη θα χαθούν άλλες δυο εξεταστικές?Αυτή είναι η λύση?
    Και ποιό είναι το προβλημά σας με το νομοσχέδιο?Μπορεί κάποιος να μου πει?
    Δεν πρέπει να μπει πια ένα μέτρο στο πανεπιστήμιο? Θεωρείται οτι λειτουργεί τέλεια?
    Αλλωστε το πραγματικό πρόβλημα είναι το λειτουργικό σύστημα των πανεπιστημίων. Δεν είναι δυνατόν ούτε οι καθηγητές ουτε οι φοιτητές να πατάνε στο μάθημα όποτε τους κατέβει. Πρέπει να υπάρχει έλεγχος στην παρουσία ή απουσία φοιτητών και καθηγητών,όπως και αξιολόγηση καθηγητών.
    Δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν κομπλεξικοί καθηγητές που να έχουν πολιτικη να περνάνε λίγα παιδιά ή να βάζουν τυχαίους βαθμούς.Ισως έτσι να μην υπήρχαν αιωνιοι φοιτητές.

    Μια διαφορετική άποψη...

    By Anonymous Ανώνυμος, at 1:00 μ.μ.  

  • Exete proseksei oti sto PAPEI exoun katevei oi shmaies apo to proaulio kai exoun antikatastathei me kokkines kai maures? To anaferw xwris kamia ethnikistikh diathesh.. Deixnei pantws eleipsh sevasmou kai kuriws mia diaforetikh antilhpsh tou ti einai foithtikos agwnas kai kuriws ti prospatheis na petuxeis....

    By Anonymous Ανώνυμος, at 6:15 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home