Κώστας Παππής

1/07/2007

Αναθεώρηση του άρθρου 16: υπέρ ή κατά;

Την ερχόμενη Τετάρτη θα συζητηθεί στη Βουλή το θέμα της αναθεώρησης του άρθρου 16 του Συντάγματος. Για το ζήτημα αυτό έχουν μιλήσει όλες οι πλευρές και η εικόνα είναι λίγο-πολύ γνωστή. Ας τη συνοψίσουμε.

Κυβέρνηση και αξιωματική αντιπολίτευση, πολλά μέλη ΔΕΠ και η μεγαλύτερη φοιτητική παράταξη τάσσονται υπέρ της αναθεώρησης του άρθρου 16 και της ίδρυσης μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων. Κατά τάσσονται τα δυο κόμματα της Αριστεράς που εκπροσωπούνται στη Βουλή, η ΠΟΣΔΕΠ και ορισμένες φοιτητικές παρατάξεις, κυρίως της Αριστεράς και του λεγόμενου αντιεξουσιαστικού χώρου.

Τα βασικά επιχειρήματα της Κυβέρνησης και όσων συντάσσονται μαζί της υπέρ της αναθεώρησης είναι ότι με την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων θα λειτουργήσει ο ανταγωνισμός με τα δημόσια Πανεπιστήμια, πράγμα που θα οδηγήσει στην εξυγίανση και στη βελτίωση της εκπαίδευσης που παρέχεται από τα δημόσια. Επίσης, με την ίδρυση μη κρατικών Πανεπιστημίων θα αντιμετωπιστεί η φοιτητική μετανάστευση. Ακόμα θα δημιουργηθεί μια αγορά υπηρεσιών ανώτατης εκπαίδευσης που θα προσελκύσει φοιτητές από τις γειτονικές χώρες, κυρίως Βαλκανικές και Αραβικές, πράγμα που θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας κλπ.

Την άποψη της πλευράς που τάσσεται κατά της αναθεώρησης συνοψίζει η θέση της ΠΟΣΔΕΠ: Η αναθεώρηση θα καταργήσει την υποχρέωση της πολιτείας να παρέχει δωρεάν ανώτατη εκπαίδευση σε όλους τους πολίτες, θα εδραιώσει την ιδιωτικοποίηση του δημόσιου Πανεπιστημίου, θα θεσμοθετήσει την εμπορευματοποίηση της δημόσιας ανώτατης παιδείας και θα εκχωρήσει στα διάφορα Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών και Κολέγια το δικαίωμα να πωλούν πτυχία ισότιμα με αυτά των δημόσιων Πανεπιστημίων.

Τι συμβαίνει σήμερα στην Ελλάδα, στο χώρο της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης; Υπάρχουν τα δημόσια Πανεπιστήμια, που χρηματοδοτούνται και που ελέγχονται από το κράτος με ένα καθεστώς που κατακρίνεται, συχνά με σφοδρό τρόπο, και από όσους αντιτίθενται στην ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων. Παράλληλα έχει ήδη αναπτυχθεί μια αγορά τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών και Κολέγια) όπου δραστηριοποιούνται επιχειρηματικά ιδιώτες, συχνά σε συνεργασία με ξένα πανεπιστήμια. Στην αγορά αυτή δεν ασκείται κανένας ακαδημαϊκός έλεγχος από το κράτος. Υπόκειται μόνο στον έλεγχο του Υπουργείου Εμπορίου. Οι Έλληνες νέοι που δεν καταφέρνουν να εισαχθούν σε δημόσια Πανεπιστήμια κατευθύνονται σε αυτή την αγορά, όταν δεν παίρνουν την άγουσα για πανεπιστήμια του εξωτερικού.

Τι συμβαίνει στις άλλες χώρες, τουλάχιστον τις οικονομικά αναπτυγμένες; Πουθενά, από όσο γνωρίζω, δεν απαγορεύεται θεσμικά η ίδρυση μη κρατικών Πανεπιστημίων. Τέτοια Πανεπιστήμια υπάρχουν σχεδόν παντού, αλλού λιγότερα και αλλού περισσότερα (δείτε αναφορές σχετικά με τους θεσμούς με τους οποίους λειτουργούν δημόσια και ιδιωτικά Πανεπιστήμια σε διάφορες χώρες).

Με βάση τα παραπάνω, η απάντηση στο ερώτημα του τίτλου (αναθεώρηση του άρθρου 16: υπέρ ή κατά;) δεν είναι απλή. Την κατάσταση χαρακτηρίζει ένας βαθύς διχασμός που, ως ένα βαθμό, συσκοτίζει το πρόβλημα της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα, που όλοι αναγνωρίζουν ότι έχει πάρει το χαρακτήρα χρόνιας και σοβαρής ασθένειας. Κατά τη γνώμη μου, η ουσία του ζητήματος βρίσκεται στο κατά πόσο οι οποιεσδήποτε εξελίξεις σχετικά με την αναθεώρηση του άρθρου 16 και όσα ακολουθήσουν θα ενισχύσουν ή θα αποδυναμώσουν το χαρακτήρα της εκπαίδευσης στην Ελλάδα ως πραγματικά δημόσιου αγαθού (καμία σχέση με τη δήθεν «δωρεάν παιδεία» που παρέχεται σήμερα). Και εδώ καθένας δικαιούται να είναι δύσπιστος. Όπως το θέτει ο Καθηγητής Κώστας Βεργόπουλος , «το κυριότερο ζήτημα που τίθεται με την αναθεώρηση του άρθρου 16 δεν είναι η δημιουργία ιδιωτικών ιδρυμάτων, αλλά η επαπειλούμενη υποβάθμιση και απαξίωση της εκπαίδευσης ως «δημόσιου αγαθού», δηλαδή ως αγαθού προσφερόμενου υπό συνθήκες καθολικής προσβασιμότητος. Μπορεί σήμερα οι πρωτεργάτες της αναθεώρησης του άρθρου 16 να συγκαλύπτονται πίσω από τον υποτιθέμενο «μη κερδοσκοπικό» χαρακτήρα των μελλοντικών ιδιωτικών ιδρυμάτων, όμως η κοινή γνώμη έχει κάθε λόγο για να δυσπιστεί και να φοβάται ότι μετά το πρώτο βήμα, τα επόμενα δεν θα είναι παρά ζήτημα χρόνου».

Η Κυβέρνηση και μαζί της και η αξιωματική αντιπολίτευση (τουλάχιστον η πλειοψηφία των βουλευτών της) είναι αποφασισμένες να προχωρήσουν στην έγκριση της αναθεώρησης. Το ζήτημα, λοιπόν, είναι κυρίως τι θα γίνει μετά. Μετά την απόφαση για αναθεώρηση. Τι περιεχόμενο θα έχει αυτή; Θα ενισχύσει, όπως επιβάλλεται, το χαρακτήρα της εκπαίδευσης στην Ελλάδα ως πραγματικά δημόσιου αγαθού; Ή, αντίθετα, θα ενισχύσει ακόμα περισσότερο τον ταξικό χαρακτήρα που έχει αποκτήσει, αποκλείοντας ουσιαστικά όλο και περισσότερους νέους των μη προνομιούχων τάξεων από το αγαθό της εκπαίδευσης; Μήπως τελικά, πριν αρχίσουμε να μιλάμε για δημιουργία ιδιωτικών Πανεπιστημίων και για αναθεώρηση του Συντάγματος, θα έπρεπε να είχε αποσαφηνιστεί το θεσμικό πλαίσιο της λειτουργίας των Πανεπιστημίων αυτών, και συνολικότερα της ανώτατης εκπαίδευσης (σωστότερα, συνολικά της εκπαίδευσης);

Σε ένα ενδιαφέρον ρεπορτάζ που δημοσιεύθηκε στην Ελευθεροτυπία πριν λίγο καιρό με τον εύγλωττο τίτλο «Για Γέϊλ και για κλάματα» επιχειρείται μια (μάλλον δυσοίωνη) πρόβλεψη της επόμενης μέρας: να μην περιμένουμε κανένα Γέϊλ και κανένα Χάρβαρντ ως αποτέλεσμα της αναθεώρησης του άρθρου 16! Όμως το ποτάμι ξεκίνησε, καθώς φαίνεται, και ίσως το πιο θετικό από την ιστορία της αναθεώρησης να είναι το γεγονός ότι μπήκε στο επίκεντρο του πολιτικού στοχασμού το συνολικό ζήτημα της εκπαίδευσης στην Ελλάδα και αναπτύσσεται επιτέλους, έστω και στρεβλωμένα, μια κινητικότητα γύρω από το ζήτημα αυτό. Στο βαθμό που η κινητικότητα αυτή δεν μείνει στο επίπεδο του διχασμού των απόψεων, των ιδεολογημάτων και της περιχαράκωσης σε ιδιοτέλειες και σε κομματικές ή άλλες σκοπιμότητες αλλά προχωρήσει σε δημιουργικές συνθέσεις με στόχο μια σε βάθος αναθεώρηση και πραγματική εξυγίανση του άρρωστου εκπαιδευτικού μας συστήματος, μπορούμε να ελπίζουμε σε καλύτερες μέρες.

4 Σχόλια:

  • Ά-ψο-γο.

    By Anonymous Ανώνυμος, at 3:52 π.μ.  

  • Διαβάζοντας το συγκεκριμένο κείμενο του κ. Παππή θα ήθελα να σχολιάσω κάποια από τα γραφόμενα και να προσθέσω κάποια άλλα. Καταρχήν θα ήθελα να σημειώσω ότι η δημιουργία τέτοιων κειμένων είναι απαραίτητη για να αρχίσει να γίνεται επικοδομητικός διάλογος για το θέμα της πανεπιστημαικής εκπαίδευσης. Το θέμα της αναθεώρησης του άρθρου 16 αλλά και το θέμα των πολιτικών "μεταρρυθμίσεων" είναι όντως πολύπλοκο αλλά οι συνέπειες των κινήσεων της κάθε πλευράς μπορεί να έχουν άμεσες και ορατές συνέπειες. Θα ήθελα να σημειώσω ότι εκτός από τις δυνάμεις που αναφέρθηκαν ότι αντιτάσσονται στην αναθεώρηση του άρθρου 16, υπάρχουν οι εργαζόμενοι μεγάλων συνδικάτων όπως η ΟΛΜΕ, Η ΔΟΕ, Η ΓΣΣΕ, η ΑΔΕΔΥ καθώς και οι χιλιάδες των πολιτών που συμμετέχουν στις διαμαρτυρίες και στις διαδηλώσεις που οργανώνονται, άρα ή συμμαχία η οποία υφίσταται είναι μία ευρεία κοινωνική. Επιπρόσθετα θα ήθελα να συμπληρώσω ότι συμφωνώ πλήρως με τον ακαδημαικό κ. Βεργόπουλο για την εκτίμηση του για το κίνδυνο που διατρέχει η παιδεία ως δημόσιο αγαθό. Το πως αρνητικά θα επηρεάσει η αναθεώρηση του άρθρου 16 την παιδεία είναι κυρίως θέμα κοινωνικών και οικονομικών συγκυριών. Αυτό μπορεί να γίνει με την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων που θα συμπαρασύρουν τα δημόσια να λειτουργούν με πλήρη ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Μπορεί να γίνει με τον πλήρη έλεγχο της έρευνας από το ιδιωτικό κεφάλαιο και την κατεύθυνση της μόνο σε κερδοσκόπους τομείς. Άλλωστε τα παραδείγματα από χώρες της Ευρώπης αλλά και από τις Η.Π.Α. είναι φωτεινά και μπορεί να τα παρατηρήσει ο οποιοσδήποτε. Η αναβάθμιση του δημοσίου πανεπιστημίου δεν μπορεί να γίνει με την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων ή με την ιδιωτικοποίηση των δημόσίων αλλά μόνο με την ενίσχυση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης. Ο ταξικός χαρακτήρας της εκπαίδευσης μπορεί να διορθωθεί μόνο με την δραστική μείωση των οικονομικών ανισοτήτων μεταξύ πολιτών και όχι με την τοποθέτηση κριτηρίων στο θέμα της σίτισης και των δωρεάν συγγραμμάτων. Άρα το θέμα της παιδείας είναι ευρύτερο κοινωνικό και πολιτικό. Με τη θέση σου είσαι υπέρ κάποιας αξίας ή ιδέας ή είσαι υπέρ κάποιας άλλης.

    By Anonymous Ανώνυμος, at 12:17 π.μ.  

  • Η Ελλάδα αν και κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής κοινότητας, πιστεύω πως ξεχωρίζει από άποψη κουλτούρας σε πολλούς τομείς από άλλες δυτικοευρωπαϊκές χώρες. Η πανεπιστημιακή μόρφωση των Ελλήνων αποτελεί μείζον οικογενειακό ζήτημα, φιλοδοξία μίας συντριπτικής πλειοψηφίας γονέων που ονειρεύονται να δουν τα παιδιά τους πτυχιούχους του πανεπιστημίου.
    Κάτι τέτοιο δεν ισχύει, απ' όσο γνωρίζω, σε τόσο έντονο βαθμό σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
    Δημιουργείται μία εσφαλμένη, κατά την άποψη μου, πεποίθηση στα νέα παιδιά ότι το πτυχίο του Πανεπιστημίου είναι ο δρόμος προς την επιτυχία στη ζωή. Εάν καταφέρουμε να βάλουμε και το κοστούμι/ταγιέρ, κρατήσουμε το χαρτοφύλακα και βάλουμε blue tooth στο αυτί, τότε φτάσαμε στο στόχο μας.
    Θα ήθελα να πω σχολιάσω τα εξής. 1) Το ιδιωτικό πανεπιστήμιο πρέπει να ιδρυθεί, διότι σε μία χώρα όπως η Ελλάδα που ανέπτυξε τις έννοιες της ελευθερίας και τις δημοκρατίας, πρέπει να έχει το δικαίωμα να ιδρυθεί. 2) Δεν καταλαβαίνω γιατί οι Έλληνες έχουν φοβίες και ανασφάλεια σε οτιδήποτε καινούριο εμφανίζεται στη χώρα μας (από αυτό εξαιρούνται οι επώνυμες μπουτίκ). 3) Έχω την ισχυρή εντύπωση πως σε αυτό βοηθούν και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης που ως συνήθως δραματοποιούν τα πάντα για χάρη της τηλεθέασης και αποπροσανατολίζουν τον κόσμο από την ουσία 4) Η επιτυχία κάθε επαγγελματία και εργαζόμενου, διαπιστώνω μετά από 7 χρόνια εργασίας στον ιδιωτικό τομέα, το καθορίζουν η προσωπικότητα και η ικανότητα να ικανοποιούνται οι απαιτήσεις του εργοδότη.

    Τέλος θα ήθελα να πω, πως η μόρφωση είναι δικαίωμα στον κάθε άνθρωπο και θα ήταν ευτύχημα εάν όλοι οι άνθρωποι μορφώνονταν. Όμως το πανεπιστήμιο δεν εξασφαλίζει απαραίτητα την ευτυχία ούτε την οικονομική αποκατάσταση. Άλλωστε όλοι θα έχουμε παρατηρήσει πως πιο δύσκολα βρίσκεις υδραυλικό παρά γιατρό ή δικηγόρο. Ο πρώτος δε, πιστεύω πως κερδίζει πολύ καλύτερα χρήματα!

    Ευχαριστώ
    Νίκη Β.

    By Anonymous Ανώνυμος, at 11:11 μ.μ.  

  • Πολύ κακό για το τίποτα...

    Έχουμε στρεβλώσει ή μας έχουν διαστρεβλώσει κάποια βασικά πράγματα...


    Υπάρχει μεγάλο χάσμα ανάμεσα στην αναθεώρηση του άρθρου 16 και στην βελτίωση της ελληνικής εκπαίδευσης. Η ελληνική εκπαίδευση ως υλικό είναι πολύ καλύτερη από πολλά αντίστοιχα ευρωπαϊκά. Σχολές σαν το Μαθηματικό ή σαν το πολυτεχνείο, εξακολουθούν να χαίρουν την εκτίμηση και το σεβασμό και άλλων ευρωπαϊκών πανεπιστημίων και θεσμών αντίστοιχα και με άλλες σχολές όπως η Ιατρική για παράδειγμα .. Γνώση παράγετε διαχέεται και εμείς οι Έλληνες είμαστε Υπερεκπαιδευόμενοι ... (over qualified) με άλλα λόγια.....

    Αυτό θές πές το Νεοελληνισμός, θές πες το σύνδρομο γονέων (να μην περάσει το παιδί μου τα ίδια) όπως και να το πεις... δεν μας λείπει γνώση.... Πιστεύω στον Έλληνα γιατρό, στον Έλληνα Μηχανικό, στον Έλληνα νομικό, στον Έλληνα μάνατζερ, που τελείωσαν τις σπουδές τους στην Ελλάδα. Δεν είναι όμως εκεί το θέμα ...

    Σκεφτείτε εσείς οι απόφοιτοι των οικονομικών-διοικητικών σπουδών πως άν εφαρμόσετε έστω το 5% αυτών που μάθατε στην σχολή σας θα έχετε καλύψει το 90% των επαγγελματικών σας αναγκών.

    Στο θέμα της γνώσης δεν νομίζω ότι παρουσιάζεται έλλειμμα...

    Όμως το κίνητρο στην μάθηση είναι άλλο θέμα.

    Όταν υπάρχουν σχολές που ανοίγουν και κλείνουν, είναι έρμαια σε συνδικαλιστικές ορέξεις άβουλων και πολλές φορές επικίνδυνων παραγόντων όταν στο κτίριο στο οποίο θα κάνεις μάθημα δεν υπάρχουν παρά σημάδια βανδαλισμού.. σε ένα χώρο που μοιάζει με κλάμπ με διακόσμηση από αφίσες παρατάξεων.

    Όταν τα μαθήματα δεν γίνονται όπως πρέπει να γίνονται, όταν υπάρχουν κενά και στο τέλος αντιγράφουμε για να περάσουμε, τότε το κίνητρο στην γνώση έχει πλέον χαθεί.

    και μαζί του έχει χαθεί και το Ελληνικό Πανεπιστήμιο ....Όσοι έχουν αποφοιτήσει κατ'αυτόν τον τρόπο.. Λυπάμαι αλλά χάσατε την ευκαιρία σας στην "ΣΠΟΥΔΗ"...Γιατί στον έξω κόσμο δεν μπορείς να αντιγράψεις, στη δουλειά σου αύριο μεθαύριο δεν μπορείς να αντιγράψεις δεν μπορείς να πουλάς αέρα..γιατί κάποια στιγμή στο τέλος το στομάχι σου σφίχτηκε όταν διαπίστωσες ότι δεν ξέρεις τίποτα.. Παρ'όλα αυτά δεν σε φοβάμαι η Αγορά θα σε στρώσει αλλά τότε δεν θα είσαι φοιτητής....

    Κύριοι το Ελληνικό Πανεπιστήμιο πάσχει εκ' ιδρύσεως του. Χαμένες εξεταστικές υπάρχουν απο την εποχή του Πατέρα μου, και αυτός με καταλήψεις το πήρε το πτυχίο του..Βασικό καρκίνωμα είναι ο φοιτητικός συνδικαλισμός, ο Λάθος, μοχλευόμενος συνδικαλισμός που τόσα χρόνια πραγματικά δεν έχει επιφέρει καμία βελτίωση και είναι υπεύθυνος για την Αναθεώρηση του άρθρου 16. Τώρα που τα πράγματα σφίγγουν άντε τρέξτε να βάψετε κάνα τοίχο....

    By Anonymous Ανώνυμος, at 10:41 π.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home