Κώστας Παππής

3/05/2007

Νομοσχέδιο για την ανώτατη εκπαίδευση: υπέρ ή κατά;

Πριν από αρκετό καιρό, ενόψει της επικείμενης τότε έναρξης της συζήτησης στη Βουλή για την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος και για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, είχα επιχειρήσει να διατυπώσω μερικές σκέψεις σχετικά με το θέμα (βλ. post της 16-1-2007 με τίτλο «Αναθεώρηση του άρθρου 16: υπέρ ή κατά;»). Ο επίλογος εκείνης της τοποθέτησής μου έλεγε τα εξής:

«Όμως το ποτάμι ξεκίνησε, καθώς φαίνεται, και ίσως το πιο θετικό από την ιστορία της αναθεώρησης [του άρθρου 16] να είναι το γεγονός ότι μπήκε στο επίκεντρο του πολιτικού στοχασμού το συνολικό ζήτημα της εκπαίδευσης στην Ελλάδα και αναπτύσσεται επιτέλους, έστω και στρεβλωμένα, μια κινητικότητα γύρω από το ζήτημα αυτό. Στο βαθμό που η κινητικότητα αυτή δεν μείνει στο επίπεδο του διχασμού των απόψεων, των ιδεολογημάτων και της περιχαράκωσης σε ιδιοτέλειες και σε κομματικές ή άλλες σκοπιμότητες αλλά προχωρήσει σε δημιουργικές συνθέσεις με στόχο μια σε βάθος αναθεώρηση και πραγματική εξυγίανση του άρρωστου εκπαιδευτικού μας συστήματος, μπορούμε να ελπίζουμε σε καλύτερες μέρες».

Η αναθεώρηση του άρθρου 16 πέρασε στη Βουλή, με τη γνωστή υπαναχώρηση της αξιωματικής αντιπολίτευσης (αχαρακτήριστη για τη δημοκρατία μας, ανεξάρτητα από το ποια θέση παίρνει κανείς στο ζήτημα της αναθεώρησης). Τώρα είμαστε μπροστά στην προοπτική της άμεσης και με συνοπτικές διαδικασίες συζήτησης και ψήφισης στη Βουλή του νομοσχεδίου για την ανώτατη εκπαίδευση.

Θέλω αρκετές μέρες τώρα να διατυπώσω τις απόψεις μου γι’ αυτό το νομοσχέδιο. Δεν το έχω κάνει, ούτε και τώρα θα το κάνω, παρά τον (παραπλανητικό!) τίτλο αυτού εδώ του post.

Δεν θα το κάνω γιατί βρίσκω ότι μάλλον δεν έχει κανένα νόημα. Πιστεύω ότι, δυστυχώς, η κινητικότητα που λέω παραπάνω, που αναπτύχθηκε εδώ και ένα χρόνο για τα θέματα της ανώτατης εκπαίδευσης, έμεινε τελικά «στο επίπεδο του διχασμού των απόψεων, των ιδεολογημάτων και της περιχαράκωσης σε ιδιοτέλειες και σε κομματικές ή άλλες σκοπιμότητες» και δεν προχώρησε «σε δημιουργικές συνθέσεις με στόχο μια σε βάθος αναθεώρηση και πραγματική εξυγίανση του άρρωστου εκπαιδευτικού μας συστήματος».

Με άλλα λόγια, είναι πια αργά για οποιαδήποτε απόπειρα για μια τέτοια σύνθεση. Ακόμα μια ευκαιρία χάθηκε μέσα σε καπνούς και αλαλαγμούς, στα εκατέρωθεν αναθέματα και στις δαιμονοποιήσεις. Θα ψηφιστεί εντός ολίγου από την κυβέρνηση ένας νέος, δειλός και άτολμος, νόμος-πλαίσιο για την ανώτατη εκπαίδευση, με επιμέρους θετικά και άλλα τόσα αρνητικά σημεία, με ασάφειες και κενά, που δεν θα δώσει την πνοή (ίσως το φιλί της ζωής…) που χρειάζεται η ανώτατη εκπαίδευση στην Ελλάδα για να εξυγιανθεί και να ζήσει. Αφήνω κατά μέρος το ποιες πιθανότητες έχει να εφαρμοστεί στην πράξη.

Το να πω κι εγώ ποια είναι, κατά τη γνώμη μου, τα επιμέρους θετικά και τα αρνητικά σημεία στο νομοσχέδιο, το να κάνω κι εγώ προτάσεις, το να ονομάσω τις τεράστιες ευθύνες κάθε πλευράς, δεν έχει πια νόημα μέσα στους καπνούς και τους αλαλαγμούς των ημερών. Άλλωστε, τι εκπροσωπεί ένα άτομο και τι δύναμη μπορεί να έχει ο λόγος του μπροστά στις κομματικές και συντεχνιακές υπερδυνάμεις που ξέρουν καλά πώς να συντρίβουν και να πνίγουν την κάθε ατομική φωνή; Οι λέξεις έχουν χάσει το νόημά τους. Ψευδεπίγραφα όλα. Διαβάζεις «προοδευτικός» και πρέπει να καταλαβαίνεις «συντηρητικός». Διαβάζεις «νίκη» (της τάδε παράταξης, του δείνα κινήματος) και πρέπει να καταλαβαίνεις «ήττα» (της λογικής, της παιδείας). Διαβάζεις «για το λαό» και πρέπει να καταλαβαίνεις «για τους έχοντες». Και ούτω καθ’ εξής.

Δεν θα αντισταθώ, πάντως, στον πειρασμό να δώσω ένα συγκεκριμένο παράδειγμα του τι εννοώ με τη λέξη «ψευδεπίγραφος».

Υποτίθεται ότι το άρθρο στο νομοσχέδιο για το νέο νόμο-πλαίσιο που αναφέρεται στο άσυλο αποτελεί «αιτία πολέμου» κατά του νομοσχεδίου και της κυβέρνησης και κύριο επιχείρημα εκείνων που απαιτούν την απόσυρσή του διότι υποτίθεται ότι στην ουσία καταργεί το άσυλο. Αντιγράφω από το νομοσχέδιο το σχετικό άρθρο 3 (ειδικότερα την παράγραφο 3):

«Το ακαδημαϊκό άσυλο αναγνωρίζεται για την κατοχύρωση των ακαδημαϊκών ελευθεριών και για την προστασία του δικαιώματος στη γνώση, τη μάθηση και την εργασία όλων ανεξαιρέτως των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας των Α.Ε.Ι., και των εργαζομένων σε αυτά, έναντι οποιουδήποτε επιχειρεί να το καταλύσει».

Εδώ και κάμποσο καιρό (για την ακρίβεια, εδώ και μερικά χρόνια, και, ακόμα πιο σωστά, από τότε που αποφάσισα να δουλέψω για το πανεπιστήμιο) το άσυλο καταλύεται κατά βούληση και με το έτσι θέλω σχεδόν κάθε χρόνο για μερικές εβδομάδες. Πώς; Κάποιοι αποφασίζουν από καιρό σε καιρό να μην αναγνωρίζουν δικαίωμα στο άσυλο, ούτε σε μένα, ούτε στους συναδέλφους μου, ούτε στους διαφωνούντες φοιτητές, ούτε στους ερευνητές, ούτε στους διοικητικούς υπαλλήλους του πανεπιστημίου μας. Καταργούν στην πράξη με τον πιο αυταρχικό τρόπο το δικαίωμά «στη γνώση, τη μάθηση και την εργασία όλων ανεξαιρέτως των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας των Α.Ε.Ι., και των εργαζομένων σε αυτά», δικαίωμα που θέλει να προστατεύει το νομοσχέδιο της, κατά τα άλλα «αντιδραστικής» κυβέρνησης (εισαγωγικά ή όχι, κατά το δοκούν).

Μήπως αναγνωρίζετε ποιοι είναι αυτοί οι κάποιοι; Μήπως είναι αυτοί (οι «προοδευτικοί», «μη αντιδραστικοί» και άλλα ηχηρά παρόμοια) που υποτίθεται ότι αγωνίζονται υπέρ του απαραβίαστου του ασύλου και «κατά της κυβέρνησης που το επιβουλεύεται» ενώ στην πράξη εξακολουθητικά το καταλύουν;

3 Σχόλια:

  • Μα γι' αυτόν ακριβώς το λόγο δε τους αρέσει το συγκεκριμένο άρθρο. Γιατί θέλουν να συνεχίσουν ανά πάσα στιγμή να κλείνουν τις σχολές, χωρίς δημοκρατικές διαδικασίες και να μην μπορεί και κανείς να κάνει τίποτα γι' αυτό. Εγώ σαν τελειόφοιτη που είμαι τώρα (και ανεξάρτητη από κάθε φοιτιτική παράταξη), κατά τη διάρκεια φοίτισής μου στη σχολή, το μόνιμο θέμα συζήτησης ήταν η γενική συνέλευση και αν θα γίνει κατάληψη ή όχι, με διαφορετική κάθε φορά αφορμή. Συμφωνώ με εκείνο το συμφοιτητή μου που έγραψε στην ηλεκτρονική ιστοσελίδα topapi.gr, ότι μία πολύ καλή εξέλιξη για την ανώτατη παιδεία θα ήταν να καταργηθεί ο φοιτητικός συνδικαλισμός. Άραγε στα τόσο διάσημα και καλά πανεπιστημία στο εξωτερικό υπάρχουν κομματικές παρατάξεις; Σίγουρα όχι. Μάλλον έχουν πιο σοβαρά πράγματα να ασχοληθούν, όπως για παράδειγμα η έρευνα. Εμείς γιατί στην Ελλάδα του 2007 ακόμα ασχολούμαστε αριστερές και δεξιές παρατάξεις;

    By Anonymous Ανώνυμος, at 3:48 π.μ.  

  • Αγαπητέ κύριε Παππή,

    Η άποψη μου είναι αρκετά πιο σκληρή από τη δική σας καθότι πιστεύω ότι για μια ακόμη φορά ένας χώρος που θα έπρεπε να επικρατεί η μεγαλύτερη δυνατή μετριοπάθεια, συναίνεση και καλή προαίρεση, ο νευραλγικός χώρος της παιδείας μας, έγινε για μια ακόμη φορά αρένα ανερμάτιστων, σκληρά κομματικών και αρκετές φορές αμβλύνοων ατομικοτήτων (ανεξάρτητα αν κάποιοι εξ αυτών βαυκαλίζονται τη συλλογική βούληση και δράση τους).
    Είναι κατά τη γνώμη μου εξίσου σαφές ότι υπάρχει ένα τεράστιο δημοκρατικό έλλειμμα στα πανεπιστήμια το όποιο εμφανίζεται είτε με τις καταλήψεις, είτε με απαγόρευση της εισόδου φοιτητών/τριων σε εκδηλώσεις τις οποίες κάποιοι/ες κρίνουν ότι δεν έχουν χώρο στο πανεπιστήμιο (τέτοια περιστατικά έχουν φυσικά συμβεί και στο δικό μας πανεπιστήμιο) είτε με τραμπουκισμούς και προπηλακισμούς εντός των πανεπιστημιακών χώρων ανάμεσα σε ομάδες φοιτητών.
    Σχετικά δε με τις καταλήψεις, θα ήθελα να προσθέσω κάτι σε αυτά που λέτε. Όλοι όσοι υποστηρίζουν ότι πρόκειται για «μαζικές και απολύτως δημοκρατικές συνελεύσεις» που οδηγούν σε καταλήψεις έχουν πάρει χαρτί και μολύβι να κάνουν απλές μαθηματικές πράξεις; Ας πάρουμε το δικό μας πανεπιστήμιο ως παράδειγμα. Ας υποθέσουμε ότι το σύνολο των φοιτητών στο πανεπιστήμιο Πειραιώς είναι 10.000 (στην πραγματικότητα το σύνολο των εγγεγραμμένων –και όχι των ενεργών – θα πρέπει να είναι αρκετά μεγαλύτερο). Ας υποθέσουμε επίσης ότι σε κάθε «γενική» συνέλευση προσέρχονται 1000 με 1200 άτομα (στην πραγματικότητα τους τελευταίους μήνες έχουν γίνει κάποιες συνελεύσεις με 300-500 άτομα). Τέλος ας υποθέσουμε ότι το πλαίσιο της κατάληψης υπερψηφίζεται με συντριπτική πλειοψηφία της τάξης του 70% (δεν χρειάζεται καν να πω ότι και εδώ βάζω νερό στο κρασί μου). Με αυτές τις υποθέσεις οι οποίες τείνουν όσο το δυνατόν περισσότερο προς το να μπορεί να χαρακτηριστεί μια από τις συνελεύσεις φοιτητών του Πα.Πει. ως «μαζικές» τι συμπέρασμα προκύπτει; Ότι μια ομάδα φοιτητών που δεν μπορεί να αντιπροσωπεύει πάνω από το 8,5% των φοιτητών (0,7*1200/10000) βγάζει αποφάσεις για όλους μας.
    Μα θα πει κάποιος «φταίνε τότε οι φοιτητές που διαφωνούν με τις καταλήψεις και δεν έρχονται να ψηφίσουν». Αυτό θα ήταν ένα ισχυρό επιχείρημα αν δεν υπήρχαν απλά αλλά απροσπέλαστα πρακτικά κωλύματα. Ως γνωστό, οι συνελεύσεις γίνονται αποκλειστικά και μόνο στο Παλιό αμφιθέατρο το οποίο δε χωράει πάνω από 1000 με 1200 άτομα σε καμία περίπτωση και αν αναλογιστεί κανείς ότι οι οργανωμένες κομματικές ομάδες πιάνουν στασίδι από νωρίς καταλαβαίνει γιατί δεν μπορούμε -ως τώρα- να έχουμε πραγματικά μαζική και δημοκρατική συνέλευση .
    Αναφορικά με το νόμο πλαίσιο αν και ανήκω στη μειοψηφία των φοιτητών (απόφοιτος πλέον για να είμαι καθ’ όλα έντιμος) που τον έχουν διαβάσει ολόκληρο , και όχι στις «βολικά» κατασκευασμένες μορφές συσκευασίας κύβου-κνορ που κυκλοφορούν και αποτελούν ερμηνείες του νόμου αντί για το νόμο αυτό καθ’εαυτόν, θα πω απλά ότι μάλλον έχω κάπως καλύτερη γνώμη από εσάς. Όχι γιατί τον θεωρώ καμιά τρομερή τομή ή εκσυγχρονιστική ρύθμιση. Απλά γιατί προτιμώ έναν αποσπασματικό νόμο που δίνει μερικώς λύση σε χρονίζοντα προβλήματα από το απόλυτο τίποτα.
    Ένα κατακλείδι να τονίσω ότι ούτε χαφιές της κυβέρνησης ή μέλος της ΔΑΠ είμαι ή υπήρξα ποτέ (κατά την προσφιλή μου συνήθεια θα υπογράψω το σχόλιο μου οπότε όποιος αναγνώστης θέλει το ελέγχει), να ζητήσω συγνώμη για τη φλυαρία και να προτείνω σε όλα τα μέλη της φοιτητικής κοινότητας που δεν έχουν αγκυλώσεις να διαβάσουν το εξαιρετικό άρθρο της Μαρίας Ευθυμίου «Η αριστερά ως αξεσουάρ» που δημοσιεύτηκε πριν ένα μήνα στο ένθετο «Νέες Αποχές» του κυριακάτικου Βήματος και υπάρχει ακόμη στην ιστοσελίδα της εφημερίδας.

    By Anonymous Ανώνυμος, at 1:34 μ.μ.  

  • Aiwnios tou Biomixanikou :)

    «Το ακαδημαϊκό άσυλο αναγνωρίζεται για την κατοχύρωση των ακαδημαϊκών ελευθεριών και για την προστασία του δικαιώματος στη γνώση, τη μάθηση και την εργασία όλων ανεξαιρέτως των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας των Α.Ε.Ι., και των εργαζομένων σε αυτά, έναντι οποιουδήποτε επιχειρεί να το καταλύσει».

    H parapanw epilogh einai exeretika afirimena diatupomenh kai gi auto to logo o ka8enas borei na thn ermineusei opws autos 8elei.

    An to neo asulo einai gia na katoxirosei to dikaioma sthn gnwsh tote h uparxh didaktrwn sta metaptuxiaka tou PA.PEI. prepei na katargi8oun! Swsta? Giati profanws katapatane to dikaioma olwn twn apofoitwn sth gnwsh.

    Otan o nomos plaisio 8a kanei ta panepistimia se megalutero va8mo apo oti shmera na ka8orizoun thn "paidia" pou 8a prosferoun stous apofoitous sumfona me tis ekastote anages twn eteriwn kai petsokovoun thn epistimonikh me8odologia gia xarh ths katartishs..auto den 8a einai katapatish tou dikaiomatos sthn paidia?[anaferomai sthn axiologish twn sxolwn kai thn xrhmatodotish]

    Otan dimiourgountai diasundeseis foithtwn-ka8igitwn gia "perasmata" ma8imatwn auto den katapata to dikaioma sth morfwsh twn upolipwn?Mhpws me to neo plesio 8a prepei na boun ta mat mesa sto panepistimio na tous sulavoun olous?oxi vevaia.

    O nomos plaisio k to neo asulo den erxetai na sosei th morfwsh k th douleia alla na nomimopoihsei hdh uparxouses katastaseis ekfulismou ths anwtaths ekpaideushs.Auto aloste kanoun panta oi metaru8miseis Nomimopoioun to hdh 8eoroumeno paranomo h aliws mi-nomimopoihmeno sth suneidhsh tou kosmou opws gia paradeigma h legomenh "nomimopoihsei twn malakwn narkwtikwn".

    By Anonymous Ανώνυμος, at 6:12 μ.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home