Κώστας Παππής

6/29/2006

Του κύκλου τα γυρίσματα

Κύκλο κάνουν τα πράγματα. Κάθε φορά κάτι ίσως αλλάζει (για να επιβεβαιωθεί το του Ηράκλειτου, που έβαλα κι εγώ στα «σχετικά» του blog μου, πως δεν διαβαίνεις κανένα ποτάμι δυο φορές). Αλλά ο κύκλος, κύκλος!

Αν αμφιβάλλετε, διαβάστε το παρακάτω κείμενό μου. Το παραθέτω ακριβώς όπως γράφτηκε, τότε που γράφτηκε.

Το μοίραζα ο ίδιος στους φοιτητές, χέρι-χέρι, μέσα στο παλιό αμφιθέατρο, στη Συνέλευση του Πλάτωνα, όπου συζητιόταν η συνέχιση ή όχι μιας κατάληψης από τους φοιτητές του ΠΑΠΕΙ. Εκεί που θα γίνει αύριο η Συνέλευση του Πλάτωνα, κι όπου θα κριθεί αν θα έχουμε λήξη ή συνέχιση της τωρινής κατάληψης!

Μόνο που το κείμενο αυτό το μοίραζα το 1995!!!

Στην αυριανή συνέλευση με ένα τέτοιο, πάνω κάτω κείμενο, απλώς επικαιροποιημένο, θα προσερχόμουν. Δεν θα προσέλθω. Ευτυχώς η τεχνολογία μας άνοιξε νέους δρόμους, κι έτσι καθένας μπορεί από σήμερα να έχει πρόσβαση σε αυτό το κείμενο μέσα από το Παπί!

*****
ΚΑΤΑΛΗΨΗ: ΓΙΑΤΙ;

Ανοιχτή επιστολή προς τους φοιτητές του Πανεπιστημίου Πειραιώς

Αγαπητοί φοιτητές,

Με κάποιους από σας έρχομαι σε τακτική επικοινωνία μέσα στην τάξη. Με τους υπόλοιπους συναντιόμαστε συχνά στους χώρους του Πανεπιστημίου. Ζούμε και δουλεύουμε μαζί καθημερινά στους ίδιους χώρους, τους χώρους που έχει θέσει στη διάθεσή μας ο Ελληνικός λαός για να ερευνούμε επιστημονικά την πραγματικότητα και να προωθούμε τη γνώση. Εσείς στη θέση του Νέου - Εργαζόμενου - Διανοούμενου (αυτός ήταν ο ορισμός του Φοιτητή που έδινε παλιά, πριν 25 χρόνια, η ΕΦΕΕ). Και εγώ στη θέση του δασκάλου.

Όμως, εδώ και λίγες μέρες δεν συναντιόμαστε στους κοινούς μας χώρους. Στους συναδέλφους μου και σε μένα, αλλά και σε όλο το διοικητικό και λοιπό προσωπικό του Πανεπιστημίου μας, επιβλήθηκε ύστερα από τη Γενική Συνέλευσή σας προσωρινή αποβολή. Μας απαγορεύθηκε η είσοδος στους χώρους εργασίας μας και η εκτέλεση των καθηκόντων μας. Γιατί;

Τα όσα σας απευθύνω πηγάζουν από την ανάγκη μου να επικοινωνήσω μαζί σας ως μέλος της ίδιας κοινότητας, της κοινότητας του Πανεπιστημίου μας, όπου για όσα συμβαίνουν ή δεν συμβαίνουν έχω κι εγώ μερίδιο ευθύνης. Ασκώ το αυτονόητο δικαίωμα για διάλογο μαζί σας. Αντιλαμβάνομαι το ρόλο μου ως δασκάλου όχι μόνο στο στενό πλαίσιο του αντικειμένου που διδάσκω, αλλά και στα μεγάλα προβλήματα που απασχολούν εσάς και όλους μας. Αλλιώς δεν είμαι δάσκαλος.

Συμφωνούμε όλοι ότι η Παιδεία στη χώρα μας βρίσκεται σε χρόνια κρίση. Το επίπεδο σπουδών κατεβαίνει. Τα πτυχία έχουν χάσει την αξία τους στην αγορά εργασίας. Τα Πανεπιστήμια δυσλειτουργούν. Χρόνια αιτήματα των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας (φοιτητών, διοικητικών, ακαδημαϊκού προσωπικού) παραμένουν άλυτα.

Συμφωνούμε όλοι ότι όλα αυτά συμβαίνουν ενώ η Ελληνική κοινωνία περνάει βαθιά κρίση. Η κοινωνική αλληλεγγύη, η αίσθηση ότι είμαστε μέλη της ίδιας κοινωνίας ανθρώπων, ότι ταξιδεύουμε στο ίδιο σκάφος, έχουν υποχωρήσει, σχεδόν εξαφανιστεί. Κυριαρχεί ο ατομισμός και το κυνήγι του χρήματος, για επιβίωση, για συσσώρευση ή για σπατάλη. Παράλληλα, τους περισσότερους νέους ανθρώπους (αλλά και όλο και περισσότερους μεγαλύτερους) πνίγει η ανασφάλεια και η αβεβαιότητα για το επαγγελματικό τους μέλλον και τη θέση τους σε αυτή την "κοινωνία".

Συμφωνούμε όλοι ότι δεν πάει άλλο. Ψάχνουμε να βρούμε την αιτία και τους αίτιους (πολλοί είμαστε βέβαιοι για το ποιος φταίει: συνήθως όλοι οι άλλοι εκτός από εμάς τους ίδιους). Ψάχνουμε να βρούμε τρόπους να αντιδράσουμε. Η τελευταία Γενική σας Συνέλευση αποφάσισε ότι κατάλληλος τρόπος ήταν η κατάληψη και το κλείσιμο του Πανεπιστημίου (πριν λίγες μέρες η Σύγκλητος είχε αποφασίσει το ίδιο...).

Όμως τι πετυχαίνεται με την κατάληψη και το κλείσιμο του Πανεπιστημίου;

- Πρώτον, καταργείται στην πράξη ο ρόλος του Πανεπιστημίου, που είναι, όπως ειπώθηκε, η επιστημονική διερεύνηση της πραγματικότητας και η προώθηση της γνώσης. Στέλνονται στο σπίτι τους όλοι οι συντελεστές αυτής της διαδικασίας (η τεράστια πλειοψηφία των φοιτητών συμπεριλαμβανόμενη). Χωρίς καν να τους δοθεί η δυνατότητα, μέσα από την επικοινωνία και το διάλογο, να συμμετάσχουν στην αναζήτηση και στην προώθηση λύσεων και προσεγγίσεων για έξοδο από την κρίση, η οποία οδήγησε στην κατάληψη.

- Καταργείται στην πράξη το Πανεπιστημιακό άσυλο, που έχει κατακτηθεί με αγώνες και αίμα (όχι από τη σημερινή φοιτητική γενιά), με σκοπό την απρόσκοπτη και ελεύθερη ανάπτυξη και ανταλλαγή γνώσεων και ιδεών. Εμφανίζονται οι ίδιοι οι φοιτητές να παραβιάζουν το άσυλο, ένα χώρο εξ ορισμού απαραβίαστο από οποιονδήποτε, αφού επεμβαίνουν και απαγορεύουν τη χρήση του Πανεπιστημίου στα άλλα μέλη της Πανεπιστημιακής κοινότητας.

- Νεκρώνεται κάθε λειτουργία του Πανεπιστημίου, απαγορεύεται κάθε επικοινωνία του με τον έξω κόσμο (π.χ. με άλλα πανεπιστήμια και ερευνητικά ιδρύματα στην Ελλάδα και στο εξωτερικό) με αποτέλεσμα να δυσχεραίνονται ή και να ματαιώνονται επιστημονικές συνεργασίες, επαφές και ανταλλαγές.

Και όλα αυτά όταν κανείς δεν γνωρίζει ποια είναι ακριβώς τα αιτήματα που προβάλλονται και πώς τεκμηριώνονται. Απόδειξη; Aς ρωτηθεί ένας Πειραιώτης, ακόμα κι ένας που ζει στη γειτονιά μας, ποια είναι τα αιτήματα και οι στόχοι της κατάληψης. Κανείς δεν γνωρίζει. Ας ρωτηθεί ένας Πανεπιστημιακός. Ας ρωτηθεί ένας από τους 12.000 εγγεγραμμένους φοιτητές του Πανεπιστημίου Πειραιώς (πλην του πολύ μικρού ποσοστού που συμμετείχε στη Συνέλευση). Κανείς δεν γνωρίζει. Ποιος είναι, λοιπόν, ο στόχος; Το κενό, φοβάμαι.

Και όλα αυτά όταν σε όλη την υπόλοιπη Ευρώπη, σε όλο τον υπόλοιπο κόσμο, χωρίς καμιά εξαίρεση, όχι μόνο δεν αναπτύσσουν, αλλά ούτε καν μπορούν να διανοηθούν τέτοιες μορφές διεκδίκησης, όπως είναι η κατάληψη και το διώξιμο από τους πανεπιστημιακούς χώρους των υπόλοιπων μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας. Το φαινόμενο πράγματι αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία...

Και όλα αυτά, όταν δεν έχει αναπτυχθεί κανενός είδους σχέδιο αγώνα, καμιά κλιμάκωση μορφών κινητοποίησης, ώστε στην κορύφωση να επιχειρηθεί η έσχατη μορφή πάλης. Όλα έγιναν για να αποφασιστεί, μια κι έξω, κάτι που έμοιαζε με περίπατο...

Αγαπητοί φοιτητές,

Δεν γνωρίζω ποιες είναι οι προθέσεις σας σχετικά με πιθανή παράταση ή όχι της κατάληψης. Εσείς θα αποφασίσετε. Όμως δεν είναι δυνατό να αγνοήσετε τις επιπτώσεις των αποφάσεών σας. Δεν είναι δυνατόν να αγνοήσετε τα υπόλοιπα μέλη της Πανεπιστημιακής κοινότητας. Το Πανεπιστήμιο ανήκει σε όλη την κοινότητά μας - πάνω από όλα ανήκει στον Ελληνικό λαό, που πληρώνει το λογαριασμό. Είναι η κατάληψη, και μάλιστα με τη μορφή που επιλέξατε, δηλαδή με εκδίωξη από το Πανεπιστήμιο των υπολοίπων μελών της Πανεπιστημιακής κοινότητας (δηλαδή των πλησιέστερων φυσικών σας συμμάχων), η πιο κατάλληλη μορφή αγώνα;

Είναι βέβαιο ότι χωρίς αγώνα δεν πρόκειται να αλλάξει τίποτα στο χώρο της Παιδείας. Όμως κανένας αγώνας δεν δικαιώνεται, δεν φέρνει αποτέλεσμα, αν αναπτύσσεται στο κενό, χωρίς ενημέρωση και συμμετοχή, αν δεν έχει εξασφαλίσει συμμαχίες, αν δεν έχει στρατηγική, δηλαδή στόχο και σχέδιο δράσης, αν οι αρνητικές συνέπειες είναι περισσότερες από το αναμενόμενο κέρδος.

Κώστας Παππής
Αν.Καθηγητής Παν/μίου Πειραιώς


4 Σχόλια:

  • Δάσκαλε, καλημέρα.
    Ως δευτεροετής τότε το θυμάμαι το κείμενό σου. Είναι επίκαιρο και σήμερα, μονάχα μια μικρή παρατήρηση θα ήθελα να κάνω.
    Για ποιους φυσικούς σύμμαχους μιλάμε; Ψάχνουμε για φυσικούς συμμάχους των φοιτητών μεταξύ των καθηγητών, πρυτάνεων και αντιπρυτάνεων; Με φωτεινή εξαίρεση εσένα και 1- 2 άλλους (ονόματα δεν θέλω να αναφέρω) όσο εγώ τουλάχιστον ήμουν φοιτητής ουδέποτε είδα κάποιον άλλο καθηγητή να νοιάζεται για τους φοιτητές του ΠΑ.ΠΕΙ. Ας μη μπω όμως σε πολλές λεπτομέρειες γιατί θα πάει μακρία η κουβέντα και οι δικές μου εμπειρίες ανήκουν ήδη στο μακρινό παρελθόν, αν και από ότι βλέπω τα πρόσωπα μονάχα αλλάζουν, οι εποχές και οι καταστάσεις διαιωνίζονται.

    By Anonymous Ανώνυμος, at 12:49 μ.μ.  

  • Μακαρι και άλλοι καθηγητές να δείχνανε το μισό από το ενδιαφέρον που δείχνεται εσείς.
    Εύγε σας, αν και δυστυχώς, ένας κούκος δεν φέρνει την άνοιξη....

    By Anonymous Ανώνυμος, at 1:59 μ.μ.  

  • gmar, η εικόνα που περιγράφεις αντιστοιχεί σε μια υπαρκτή μεν, μειοψηφική δε, μερίδα φοιτητών. Στο Πα.Πει. όπως και σε κάθε Πανεπιστήμιο, υπάρχουν άτομα ανοιχτόμυαλα και είμαι σίγουρος πως ο κ.Παππής απευθύνεται σε αυτά. Ανοιχτόμυαλο θεωρώ και τον εαυτό μου και δηλώνω εξαρχής πως είμαι ενάντια στην κατάληψη. Παρ' όλα αυτά, διαβάζοντας το κείμενο δεν μπορώ παρά να εκφράσω την αντίθεση μου με πολλά σημεία του. Ξεκινώ λοιπόν, γνωρίζοντας τον κίνδυνο να χαρακτηριστώ μηδενιστής, αλλά αγνοώντας τον επιδεικτικά ;-)

    Όσον αφορά το ότι...

    - "Καταργείται ο ρόλος του Πανεπιστημίου (επιστημονική διεύρυνση της πραγματικότητας / προώθηση της γνώσης)" και "Νεκρώνονται οι λειτουργίες του Πανεπιστημίου": μα κ.Παππή, για ποιο Πανεπιστήμιο μιλάτε; Για αυτό που είναι ήδη νεκρό; Είχα την τύχη και ατυχία ταυτόχρονα να σπουδάσω σε δύο Πανεπιστήμια: το Καποδιστριακό Αθηνών και το Πα.Πει. στο οποίο βρίσκομαι τα τελευταία 5 χρόνια. Αν με ρωτήσει κάποιος ποιο Πανεπιστήμιο είναι καλύτερο, αδυνατώ να απαντήσω. Όχι γιατί δεν θέλω ή δεν γνωρίζω. Αλλά γιατί δεν τίθεται καν θέμα τέτοιας σύγκρισης. Τα Ελληνικά Πανεπιστήμια διαγωνίζονται για το ποιο είναι λιγότερο κακό, όχι για το ποιο είναι καλύτερο. Υπολειτουργούν, έχουν μετατραπεί σε κέντρα συμφερόντων μεταξύ καθηγητών και φοιτητών και κάθε άλλο παρά προάγουν τη γνώση και τη μάθηση.

    - "Κανείς δε γνωρίζει τα αιτήματα για την κατάληψη": και λοιπόν τι; Με την ίδια λογική, βγείτε κι εσείς στους δρόμους του Πειραιά και ρωτήστε για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι φοιτητές στο Πα.Πει. Ρωτήστε κι εσείς έναν Πανεπιστημιακό καθηγητή για τα προβλήματα αυτά. Θα πάρετε απάντηση; Όχι, δεν θα πάρετε. Δυστυχώς ζούμε σε μια νιρβάνα όπου τα πραγματικά προβλήματα των φοιτητών τα γνωρίζουν μόνο οι ίδιοι και ένα 5%, το πολύ, των καθηγητών. Τι να κάνουν οι φοιτητές; Βγήκαν στην τηλεόραση, όσοι μπορούσαν. Και βρήκαν απέναντι τους κομματόσκυλα όπως ο κύριος Τράγκας να ωρύονται και να τους αφαιρούν φασιστικά το λόγο, μόνο και μόνο επειδή η εικόνα τους έχει μεγαλύτερη δύναμη στο γυαλί.

    - "Στην υπόλοιπη Ευρώπη δεν γίνονται καταλήψεις": κλασικό σφάλμα, κάνουμε συγκρίσεις με την Ευρώπη μόνο εκεί που μας συμφέρει. Να αρχίσω να αναφέρω διαφορές στη λειτουργία των Ευρωπαϊκών πανεπιστημίων με τα ελληνικά; Δεν νομίζω ότι το θέλει κανείς.. Δυο λεξούλες θα πω μονάχα, έτσι για να μην ξεχνιόμαστε... << αξιολόγηση καθηγητών >> ...

    - "Δεν έχει αναπτυχθεί κανένα σχέδιο αγώνα": ενώ έχει αναπτυχθεί κάποιο σοβαρό σχέδιο νόμου για την παιδεία;

    Επαναλαμβάνω πως διαφωνώ κι εγώ με την κατάληψη, απλώς σκέφτηκα να παραθέσω κάποιες σκόρπιες σκέψεις που μου ήρθαν στο μυαλό και που ενδεχομένως να κάνουν και άλλοι συμφοιτητές μου, καταλήγοντας στο συμπέρασμα πως η κατάληψη είναι η μόνη λύση (ενώ πραγματικά δεν είναι.. δεν μπορεί να είναι..).

    By Anonymous Ανώνυμος, at 10:28 μ.μ.  

  • Καλημέρα σας?Συμφωνώ, σχεδόν, απόλυτα με όσα αναφέρονται στο εν λόγω κείμενο. Είναι πρόβλημα παιδείας, δημοκρατίας, διαλόγου κλπ?Δυστυχώς, δεν έχω χρόνο να αναπτύξω την επιχειρηματολογία μου γύρω από αυτά τα θέματα, αλλά διαβάζοντας το κείμενο σας μου ήρθε στο μυαλό κάτι που διάβασα πρόσφατα στην Ελευθεροτυπία και νομίζω ότι αξίζει να το διαβάσετε (http://www.enet.gr/online/online_fpage_text/dt=28.06.2006,id=36920340). Ίσως κάποτε μάθουμε να διεκδικούμε?»με ρυθμό και ανθρωπιά» που λέει και ο ποιητής?

    By Anonymous Ανώνυμος, at 11:28 π.μ.  

Δημοσίευση σχολίου

<< Home