Αυτονόητα στα αζήτητα: τι γίνεται με την παρακολούθηση των μαθημάτων στα ΑΕΙ;
Από τη συζήτηση, αλλά κυρίως από τη χλαλοή, για τις σπουδές στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας, απουσιάζουν κατά κανόνα ορισμένα θέματα που αφορούν στοιχειώδεις ελλείψεις του συστήματος της πανεπιστημιακής μας εκπαίδευσης. Πράγματα αυτονόητα αλλού για την ποιότητα των σπουδών, στα Ελληνικά ΑΕΙ δεν θεωρούνται καθόλου αυτονόητα. Όμως σχεδόν κανείς δεν ασχολείται μαζί τους και φυσικά δεν τίθεται κανένα σχετικό αίτημα. Έτσι, πολλή η κουβέντα, αλλά και η φασαρία, για το σύστημα εισαγωγής ή για τα ιδιωτικά πανεπιστήμια. Ελάχιστη ή καθόλου για την ουσιαστική υποβάθμιση, έως και κυριολεκτικά κατάργηση στην πράξη, των σπουδών που επιφέρουν μερικές παγιωμένες συνήθειες σε πολλά τμήματα ΑΕΙ, όπως αυτή που αφορά την παρουσία (στην πραγματικότητα, την απουσία) στην τάξη των φοιτητών και την ενεργητική παρακολούθηση των μαθημάτων.
Πόσες ώρες μαθημάτων παρακολουθούν και πόσες χάνουν οι φοιτητές στα Ελληνικά πανεπιστήμια; Ποιος είναι ο χαρακτήρας και ποιες οι στατιστικές της παρακολούθησης; Αναφέρομαι κυρίως στις προπτυχιακές σπουδές. Καμιά σχετική έρευνα δεν έχει γίνει, από όσο γνωρίζω, μέχρι σήμερα. Και γιατί να γίνει; «Η παρακολούθηση των μαθημάτων στα πανεπιστήμια δεν είναι υποχρεωτική». Αυτή είναι, μετά τη μεταπολίτευση και μέχρι σήμερα τουλάχιστον, η μόνιμη, διατυπωμένη συχνά σε μαχητικό έως εχθρικό τόνο, απάντηση στον καθηγητή που τυχαίνει να θέσει το ζήτημα της παρουσίας των φοιτητών στις διαλέξεις. Τα πράγματα οδηγούνται ενίοτε σε ... σύρραξη αν ο καθηγητής τολμήσει να πάρει παρουσίες. Σε συνθήκες πιο ... ειρηνικής συνύπαρξης καθηγητών και φοιτητών, οι τελευταίοι αιτιολογούν τη στάση τους αποδίδοντας τη μερική έως συστηματική απουσία τους από ορισμένα μαθήματα σε λόγους όπως η ανεπάρκεια του διδάσκοντα («είναι ανιαρός», «δεν έχει μεταδοτικότητα») ή άλλους («το μάθημα είναι θεωρητικό, ο καθηγητής έχει βιβλίο, άρα για ποιο λόγο να παρακολουθούμε;»). Τα επιχειρήματα απογειώνονται, όταν η συζήτηση περνάει στο διαδίκτυο και στις απεριόριστες δυνατότητες για αναδίφηση της διεθνούς βιβλιογραφίας επί παντός που προσφέρει – άρα προς τι η παρακολούθηση; Όχι πως δεν υπάρχει βάση σε αρκετές περιπτώσεις στα όσα προβάλλουν οι φοιτητές. Το αποτέλεσμα, πάντως, είναι γνωστό: για ορισμένα τουλάχιστον μαθήματα, το γνωστό ως τώρα πανεπιστήμιο έχει de facto καταργηθεί και δεν υπάρχει καμιά διαφορά από τα συστήματα σπουδών εξ αποστάσεως. Ο φοιτητής συναντιέται μόνο την ώρα της εξέτασης με τον καθηγητή, τον οποίο δεν γνωρίζει ούτε εξ όψεως.
Είναι χρήσιμη η παρακολούθηση, η ενεργή παρουσία του φοιτητή στην τάξη; Μήπως είναι, όχι μόνο χρήσιμη, αλλά αναγκαία σε κάθε περίπτωση; Υπό ποιες προϋποθέσεις η παρουσία του φοιτητή θα εξασφάλιζε το μέγιστο της απόδοσης του συστήματος σπουδών; Είναι μια τέτοια προϋπόθεση το να παρακολουθούν οι φοιτητές συμμετέχοντας με ερωτήσεις, κρίσεις, παρεμβάσεις, βοηθώντας δηλαδή να γίνει το μάθημα πιο ζωντανό, πιο αποδοτικό; Ποιες απαιτήσεις θα έπρεπε να τεθούν από τους ίδιους τους φοιτητές προς το διδάσκοντα, προς το πανεπιστήμιο, προς την πολιτεία (μιλάμε πάντα για το δημόσιο πανεπιστήμιο) ώστε να εξασφαλίζεται το μέγιστο της απόδοσης; Αυτά τα ερωτήματα απουσιάζουν από κάθε συζήτηση, και φυσικά από τη χλαλοή, για τις σπουδές στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας. Δεν είναι καιρός να αρχίσουν να τίθενται;
Τι συμβαίνει στα άλλα πανεπιστήμια της Δυτικής Ευρώπης; Μια έρευνα στα Βρετανικά πανεπιστήμια, όπου τέθηκαν ερωτήσεις όπως «πόσες είναι οι ώρες διδασκαλίας εβδομαδιαίως;», «πόσες είναι οι ώρες μελέτης στο σπίτι;», «πόσο ποσοστό ωρών μαθημάτων χάνουν οι φοιτητές;» έδωσε πολύ ενδιαφέρουσες απαντήσεις. Στην τελευταία ερώτηση, για παράδειγμα, ειδικότερα σε τμήματα διοικητικών σπουδών, η απάντηση είναι «11%»! Δηλαδή όλοι οι φοιτητές στα Βρετανικά πανεπιστήμια και σε τμήματα διοικητικών σπουδών παρακολουθούν 9 στις 10 ώρες κατά μέσο όρο. Ή αλλιώς, στους 10 φοιτητές, οι 9 παρακολουθούν ανελλιπώς όλες τις παραδόσεις, ενώ συνεχώς απουσιάζει ο ένας. Κάθε σύγκριση με όσα συμβαίνουν στην Ελλάδα μόνο αρνητικές σκέψεις θα προκαλούσε...
Πόσες ώρες μαθημάτων παρακολουθούν και πόσες χάνουν οι φοιτητές στα Ελληνικά πανεπιστήμια; Ποιος είναι ο χαρακτήρας και ποιες οι στατιστικές της παρακολούθησης; Αναφέρομαι κυρίως στις προπτυχιακές σπουδές. Καμιά σχετική έρευνα δεν έχει γίνει, από όσο γνωρίζω, μέχρι σήμερα. Και γιατί να γίνει; «Η παρακολούθηση των μαθημάτων στα πανεπιστήμια δεν είναι υποχρεωτική». Αυτή είναι, μετά τη μεταπολίτευση και μέχρι σήμερα τουλάχιστον, η μόνιμη, διατυπωμένη συχνά σε μαχητικό έως εχθρικό τόνο, απάντηση στον καθηγητή που τυχαίνει να θέσει το ζήτημα της παρουσίας των φοιτητών στις διαλέξεις. Τα πράγματα οδηγούνται ενίοτε σε ... σύρραξη αν ο καθηγητής τολμήσει να πάρει παρουσίες. Σε συνθήκες πιο ... ειρηνικής συνύπαρξης καθηγητών και φοιτητών, οι τελευταίοι αιτιολογούν τη στάση τους αποδίδοντας τη μερική έως συστηματική απουσία τους από ορισμένα μαθήματα σε λόγους όπως η ανεπάρκεια του διδάσκοντα («είναι ανιαρός», «δεν έχει μεταδοτικότητα») ή άλλους («το μάθημα είναι θεωρητικό, ο καθηγητής έχει βιβλίο, άρα για ποιο λόγο να παρακολουθούμε;»). Τα επιχειρήματα απογειώνονται, όταν η συζήτηση περνάει στο διαδίκτυο και στις απεριόριστες δυνατότητες για αναδίφηση της διεθνούς βιβλιογραφίας επί παντός που προσφέρει – άρα προς τι η παρακολούθηση; Όχι πως δεν υπάρχει βάση σε αρκετές περιπτώσεις στα όσα προβάλλουν οι φοιτητές. Το αποτέλεσμα, πάντως, είναι γνωστό: για ορισμένα τουλάχιστον μαθήματα, το γνωστό ως τώρα πανεπιστήμιο έχει de facto καταργηθεί και δεν υπάρχει καμιά διαφορά από τα συστήματα σπουδών εξ αποστάσεως. Ο φοιτητής συναντιέται μόνο την ώρα της εξέτασης με τον καθηγητή, τον οποίο δεν γνωρίζει ούτε εξ όψεως.
Είναι χρήσιμη η παρακολούθηση, η ενεργή παρουσία του φοιτητή στην τάξη; Μήπως είναι, όχι μόνο χρήσιμη, αλλά αναγκαία σε κάθε περίπτωση; Υπό ποιες προϋποθέσεις η παρουσία του φοιτητή θα εξασφάλιζε το μέγιστο της απόδοσης του συστήματος σπουδών; Είναι μια τέτοια προϋπόθεση το να παρακολουθούν οι φοιτητές συμμετέχοντας με ερωτήσεις, κρίσεις, παρεμβάσεις, βοηθώντας δηλαδή να γίνει το μάθημα πιο ζωντανό, πιο αποδοτικό; Ποιες απαιτήσεις θα έπρεπε να τεθούν από τους ίδιους τους φοιτητές προς το διδάσκοντα, προς το πανεπιστήμιο, προς την πολιτεία (μιλάμε πάντα για το δημόσιο πανεπιστήμιο) ώστε να εξασφαλίζεται το μέγιστο της απόδοσης; Αυτά τα ερωτήματα απουσιάζουν από κάθε συζήτηση, και φυσικά από τη χλαλοή, για τις σπουδές στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας. Δεν είναι καιρός να αρχίσουν να τίθενται;
Τι συμβαίνει στα άλλα πανεπιστήμια της Δυτικής Ευρώπης; Μια έρευνα στα Βρετανικά πανεπιστήμια, όπου τέθηκαν ερωτήσεις όπως «πόσες είναι οι ώρες διδασκαλίας εβδομαδιαίως;», «πόσες είναι οι ώρες μελέτης στο σπίτι;», «πόσο ποσοστό ωρών μαθημάτων χάνουν οι φοιτητές;» έδωσε πολύ ενδιαφέρουσες απαντήσεις. Στην τελευταία ερώτηση, για παράδειγμα, ειδικότερα σε τμήματα διοικητικών σπουδών, η απάντηση είναι «11%»! Δηλαδή όλοι οι φοιτητές στα Βρετανικά πανεπιστήμια και σε τμήματα διοικητικών σπουδών παρακολουθούν 9 στις 10 ώρες κατά μέσο όρο. Ή αλλιώς, στους 10 φοιτητές, οι 9 παρακολουθούν ανελλιπώς όλες τις παραδόσεις, ενώ συνεχώς απουσιάζει ο ένας. Κάθε σύγκριση με όσα συμβαίνουν στην Ελλάδα μόνο αρνητικές σκέψεις θα προκαλούσε...
3 Σχόλια:
Ωραία όλα αυτά που λέτε και συμφωνώ απόλυτα. Είναι παράλογο να πηγαίνουν οι φοιτητές στο πανεπιστήμιο μόνο στις εξεταστικές όπου και σε αυτές συμμετέχουν αρκετές φορές και με "όχι και τόσο νόμιμες" διαδικασίες.
Καλό όμως θα ήταν να δούμε και το νόμισμα από την άλλη πλευρά πριν σπεύσουμε να κατηγορήσουμε το σύνολο της Ελληνικής (και μορφωμένης) νεολαίας για απάθεια και γαϊδουριά.
Πια είναι η κατάσταση στο δικό μας τουλάχιστον Πανεπιστήμιο; Μουσικές εν ώρα μαθήματος, παρατάξεις να μπαίνουν και να διακόπτουν το μάθημα όποτε αυτές επιθυμούν, έλλειψη κάθε είδους κλιματισμού, εξοπλισμός που λειτουργεί περιοδικά.
Στο Παλαιό κτήριο να ακούμε τα αμάξια που κορνάρουν και να βλέπουμε τη Κυρά-Μαρία στο απέναντι μπαλκόνι να κρεμάει τις κιλότες της. Έλλειψη θέρμανσης και κλιματισμού, μαυροπίνακες, κολώνες στη μέση της αίθουσας που κόβουν τον ορατότητα στο πίνακα και εμάς να παρακαλούμε να προχωρήσει το εξάμηνο για να "αδειάσουν" οι μικρές αίθουσες για να μπορέσουμε να παρακολουθήσουμε πιο άνετα τα μαθήματα.
Να μιλήσουμε μήπως και για την κατάσταση της Ελληνικής κοινωνίας σε σύγκριση με αυτή της Δυτικής Ευρώπης; Με φοιτητές που πρέπει να πληρώνουν από την τσέπη τους για τις σπουδές τους και με μερικούς να αναγκάζονται να δουλεύουν για να τα βγάλουν πέρα; (Για να μη δημιουργηθούν παρεξηγήσεις αυτοί είναι ένα μικρό ποσοστό αυτών που δε θα παρακολουθήσουν μάθημα).
Για την κατάσταση που επικρατεί σε αρκετά τμήματα του πανεπιστημίου, με βιβλία να παραδίδονται τελευταία στιγμή, με έλλειψη ηλεκτρονικής ενημέρωσης, με καθηγητές να κάνουν αλλαγές την τελευταία στιγμή και εμείς να τους ψάχνουμε στα κινητά τους; (Επίσης για να μη παρεξηγηθώ, αυτά έχουν βελτιωθεί αλλά δυστυχώς τα τελευταία μόλις χρόνια).
Μη ξεχάσουμε τους επί πτυχίο φοιτητές ή και τους προπτυχιακούς που χρωστάνε μαθήματα που διδάσκονται την ίδια ώρα με άλλα. Τα παλαβά προγράμματα με μέρες κενές και άλλες μέρες με 10ωρα παρακολουθήσεων. Με "κενά" μεταξύ μαθημάτων 4 ωρών ή και περισσότερο.
Δεν δικαιολογώ σε καμιά περίπτωση όσους δεν παρακολουθούν μαθήματα. Εφόσον μπορώ εγώ και τα καταφέρνω, δε βλέπω το λόγο γιατί να μη το κάνουν και οι υπόλοιποι. Όμως θεωρώ μεγάλη αδικία να αντιμετωπίζονται οι φοιτητές σαν τους εγκληματίες αυτής της κατάστασης μονομερώς.
Πιθανή λύση με επιβολή κυρώσεων (π.χ. υποχρεωτικές παρουσίες) δεν επιλύει και τα υπόλοιπα προβλήματα. Συνηθίζουμε άλλωστε στην Ελλάδα να αποφασίσουμε τις κυρώσεις προτού αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα. Τα υψηλά πρόστιμα δεν θα μειώσουν τα τροχαία γιατί ούτε βελτιώνουν την ανύπαρκτη οδική μας παιδεία, ούτε φτιάχνουν τους δρόμους. Δε βλέπω γιατί μπορεί να γίνει το ίδιο και στο φαινόμενο της παρακολούθησης των μαθημάτων.
Εγώ προσωπικά τελειώνω τις μέρες μου στο ΠαΠει, αλλά δεν είναι ανάγκη οι καινούριοι να βρουν την κατάσταση όπως την άφησα εγώ. Πρέπει και οφείλουμε να καθίσουμε στο τραπέζι του διαλόγου και να συζητήσουμε σοβαρά γι’αυτά τα ζητήματα και όχι για άλλα που έχουμε παρατηρήσει το τελευταίο διάστημα. Δυστυχώς, οι καιροί δεν είναι ευνοϊκοί για κάτι τέτοιο με το πολιτικό κλίμα να έχει πολωθεί και τη παιδεία να είναι δευτερεύον ζήτημα, όμως μπορούμε εμείς οι ίδιοι να βελτιώσουμε λίγο τη κατάσταση στο Πανεπιστήμιο. Η παρακολούθηση έχει γίνει συχνό θέμα συζήτησης, ειδικά σε μαθήματα που είμαστε μια ντουζίνα φοιτητές και ομολογώ πως έχω παρατηρήσει αλλαγές στον αριθμό των φοιτητών που πηγαίνουν στα ίδια μαθήματα, με την αλλαγή του καθηγητή και του τρόπου διδασκαλίας ή με την αλλαγή αιθουσών.
Συγνώμη αν σας κούρασα. Ελπίζω και σε άλλες παρόμοιες μελλοντικές δημοσιεύσεις σας.
By Ανώνυμος, at 5:44 μ.μ.
Ομολογώ ότι δεν έχω ξαναδεί πιο πειστική απάντηση σε αυτό το θέμα.
Αλλά συνεχίζω να πιστεύω ότι η παρακολούθηση θα επρεπε σε ορισμένα μαθήματα να ήταν υποχρεωτική.η τουλάχιστον να υπάρχει ένας συγκεκριμένος αριθμός ωρών υποχρεωτικής παρακολούθησης.
Υσ: Κ.Καθηγητά στο τμήμα Βιομηχανικής Διοίκησης μπορώ να σας ονομάσω δύο καθηγητές ακόμα τους οποιούς ΟΥΤΕ εσείς θα θέλατε να τους παρακολουθήσετε.
Υσ2: Κ.Καθηγητά το άρθρο σας προσεγγίζει πιστά την μισή αλήθεια η υπόλοιπη μισή ειναι η απάντηση του προηγούμενου συναδέλφου(με εξαίρεση αυτά περι θορύβων,δυστυχώς ζούμε μέσα σε πόλη).
By Ανώνυμος, at 4:25 π.μ.
Στα περισότερα φυσικά και συμφωνώ όπως θα έπρεπε να κάνει και κάθε μέσος φοιτητής του ΠΑ.ΠΕΙ.,πηστεύω πως είμαι ένας τέτοιος. Βρίσκομαι στο τέταρτο έτος (οικονομικής επιστήμης) σε λίγο μάλλον τελειώνω, το θέμα είναι ότι θέλω και πρέπει η κατάσταση να βελτιωθεί για τους επόμενους.
Το κακό με εμάς τους φοιτητές είναι ότι "φωνάζουμε" και διαμαρτηρώμαστε για πράγματα που όχι ότι δεν αξίζουν αλλά σίγουρα υπάρχουν και πολύ συμαντικότερα από αυτά. Ένα από αυτά είναι το πρόγραμμα των μαθημάτων, δεν είναι δυνατόν για παράδειγμα τα κενά μεταξύ των μαθημάτων να φτάνουν μέχρι και τις έξι ώρες.
Δευτέρα: 8-10: Διεθνείς οικονομικές σχέσεις, 16-18: Οικονομική της υγείας και ασφάλειας.
Πείτε μου τώρα ποιός φοιτητής θα μπορέσει να παρακολουθήσει και τα δύο μαθήματα.
Άλλο πρόβλημα είναι πως ώρες μαθημάτων προηγούμενων ετών "πέφτουν" πανω σε ώρες μαθημάτων του αντίστοιχου έτους που είναι ο φοιτητής. Βέβαια, θα μου πείτε "Ας,μην το χρώσταγε!", αλλά υπάρχουν μαθήματα που καλώς ή κακώς (μάλλον κακώς) χρωστάει μεγάλος αριθμός φοιτητών (π.χ. Οικονομετρία, μάθημα τρίτου έτους), καλό θα ήταν ώρες μαθημάτων του τέταρτου έτους να μην συμπίπτουν με αυτό το μάθημα, πραγμα που δυστηχώς δεν γίνεται.
Πάντως για να είμαστε ειλικρινείς το αν ένας φοιτητής παρακολουθεί εξαρτάται από τον ίδιο, την όρεξή του, το φιλότιμό του και η αγάπη του για αυτό που σπουδάζει. Ξέρω φοιτητές που μένουν Μέγαρα και παρακολουθούν συχνότερα μαθήματα από εμένα που μένω πολύ κοντα στον Πειραιά.
Ευθύνη βέβαια έχουν και οι ίδιοι οι καθηγήτες για το αν και πόσο κάνουν ενδιαφέρον το μάθημά τους. Η αλήθεια όμως είναι πως σε μαθήματα όπως Οικονομετρία, Μικροοικονομία ο καθηγητής δεν μπορεί να παρακαμψει πολύ από αυτά που πρέπει να πεί. Πάντως θεωρώ πως στο Οικονομικό "γενικά" πολλοί καθηγητές προσπαθούν να βρούν τρόπους να κάνουν το μαθημά τους ποιό ενδιαφέρον, με πολούς τρόπους: Νέες μεθόδους διδασκαλίας, εργασίες, συμετοχή φοιτητών στην παράδοση.
Οι νεότεροι σε ηλικία καθηγητές (40ριδες- 50ριδες) δείχνουν να ανταπεξέρχοναι στις απαιτήσεις των καιρών.
Τελικά όσο και αν αυτό δεν μας συμφέρει, στον ίδιο το φοιτητή εξαρτάται αν περακολουθεί ή όχι.
Πρέπει όμως να βελτιωθεί η οργάνωση σε μεγάλο βαθμό!!
Υ.σ. Όσο και αν ακούγεται αντιδημοκρατικό τα Πανεπιστήμια είναι χώροι δηδασκαλίας και έρευνας, γι' αυτό πηστεύω πρέπει να καταργηθούν όλες φοιτητηκές παρατάξεις, δημιουργούν περισότερα προβλήματα παρά επιλύουν, όπως το παραπάνω.
By Ανώνυμος, at 8:30 μ.μ.
Δημοσίευση σχολίου
<< Home