Κώστας Παππής

10/09/2020

Στυμφαλία, μια νέα τοπογραφία: μια αξιόλογη φωτογραφική έκθεση

 

Δυο είναι αυτή την περίοδο οι εκδηλώσεις που στεγάζει το Μουσείο Περιβάλλοντος Στυμφαλίας, με την ευκαιρία της συμπλήρωσης φέτος δέκα χρόνων λειτουργίας. Και οι δυο πολύ ενδιαφέρουσες.

Η μια είναι η πολύ σημαντική έκθεση με τίτλο «ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΛΙΤΗ - Αδάμαστη φύση». Η έκθεση θα συνεχίζεται έως τις 30 Νοεμβρίου. Ήδη την παρουσιάσαμε:

https://costaspappis.blogspot.com/2020/09/blog-post_29.html

Η άλλη είναι η φωτογραφική έκθεση με τίτλο «ΣΤΥΜΦΑΛΙΑ:ANEWTOPOGRAPHY» (Στυμφαλία, μια νέα τοπογραφία). Περιλαμβάνει 27 επιλεγμένες φωτογραφίες από μέλη της Φωτογραφικής Λέσχης Κορίνθου. Στις φωτογραφίες, που είναι αποτέλεσμα ειδικού project σύμφωνα με την θεωρητική προσέγγιση για τη φωτογραφία τοπίου NewTopographics, αποτυπώνεται η ευρύτερη περιοχή της Στυμφαλίας.

Είδαμε την έκθεση και την συστήνουμε ανεπιφύλακτα. 

Διάλειμμα για να δούμε μερικές από τις φωτογραφίες.










Είναι μια ιδιαίτερη έκθεση φωτογραφίας, αφού εκφράζει μια προσέγγιση της φωτογραφίας εντελώς αντίθετη με την τρέχουσα, της φωτογραφίας ως καρτ ποστάλ. Εδώ, σ' αυτές τις φωτογραφίες, βλέπει κανείς την φύση της Στυμφαλίας όπως είναι σήμερα: ούτως ή άλλως πανέμορφη και σαγηνευτική, αλλά όχι ωραιοποιημένη, φτιασιδωμένη, με εικόνες απ’ όπου έχουν έντεχνα αφαιρεθεί ή κρυφτεί οι, ανθρώπινες πάντα, επεμβάσεις που την αλλοιώνουν και την ασχημίζουν. Βλέπει εικόνες όπου, σε μερικές τουλάχιστον, η φυσική ομορφιά πάει χέρι-χέρι, όχι απλά ή όχι μόνο με την οικονομική αξιοποίηση, αλλά και με την εγκατάλειψη. Ο κόσμος, εξάλλου, είναι γεμάτος από εικόνες σπίλωσης, λεηλασίας, απληστίας σε βάρος της φύσης (στην Στυμφαλία τα πράγματα είναι ακόμα σχετικά ήπια). Μέσα από εικόνες-ντοκουμέντα προβάλλει η σύγχρονη σχέση του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον, που αντιμετωπίζεται συχνά (αλλά όχι πάντα) όχι σαν ζωοδότρα μήτρα και σαν μια αγκαλιά ομορφιάς, γνώσης, σοφίας, αλλά σαν ευκαιρία εκμετάλλευσης, ώσπου να μην ενδιαφέρει πια, να εξαντληθεί και να εγκαταλειφθεί στα αζήτητα. Χαρακτηριστική η σωριασμένη μπασκέτα και το έρημο, χορταριασμένο γήπεδο του Καισαρίου. Χαρακτηριστική είναι, εξάλλου, και η χρήση ασπρόμαυρης αντί της έγχρωμης φωτογραφίας όπου όλοι καταφεύγουμε για να αναδείξουμε την ομορφιά και τα χρώματα του τοπίου. 

Οι δημιουργοί, όλοι αξιόλογοι και κάποιοι ιδιαίτερα ταλαντούχοι, φαίνεται ότι έχουν διδαχτεί με επιτυχία το μάθημα της νέας προσέγγισης στην φωτογραφία, και μας προσφέρουν ανάλογα τις δημιουργίες τους: μια Στυμφαλία όπως είναι, και όχι όπως θα θέλαμε να είναι, όπως την αντικρίζουμε αποστρέφοντας την προσοχή μας από τα άσχημα σημεία, «κόβοντας» και αγνοώντας ατέλειες, ζημιές, αβαρίες, που όμως αποτελούν (και) την σημερινή πραγματικότητα της περιοχής. Ταυτόχρονα οι δημιουργοί στέλνουν το μήνυμά τους σε όλους μας: να ξαναδούμε την σχέση μας με την φύση, να την ξανα-αγαπήσουμε και να την προστατεύσουμε. Τελικά, να ξαναβρούμε τον άνθρωπο και τον ίδιο μας τον εαυτό. ΄

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι η άλλη αυτή προσέγγιση στην φωτογραφία, εκτός από αισθητικό ρεύμα, που αποτελεί ταυτόχρονα μια κίνηση διαμαρτυρίας, ή μάλλον ακριβώς γι’ αυτό, αποτελεί και μια τάση νέο-ρομαντισμού, που στοχεύει στην επιστροφή σε κάτι που, αλίμονο, έχει ίσως οριστικά χαθεί. Είναι ο ρομαντισμός της καρτ ποστάλ από την ανάποδη. Είναι έτσι; Η έκθεση μας προκαλεί να το σκεφτούμε.

Στην έκθεση συμμετέχουν με έργα τους οι εξής; (αλφαβητικά) Γεώργιος Γεωργόπουλος, Άννα Δημητροκάλη, Σοφία Καλογήρου, Δήμητρα Καμηλάκη, Φανή Καρανικόλα, Μάνος Κουνελάκης, Σωκράτης Λαμπρόπουλος, Σοφία Πετικίδη, Θανάσης Σκάζας, Γιώργος Τζάφης. Επίσης συμμετέχει με δυο έργα της η νεαρή φωτογράφος Γεωργία Δεληστάθη.

Και μην ξεχνάτε, στον δρόμο προς το Μουσείο! Τα χρυσοκίτρινα κρινάκια που τραγουδώ από τις πρώτες σελίδες στο βιβλίο μου Οι ψυχές των τόπων σας περιμένουν στον χαμηλό λόφο που στεφανώνει η αρχαία φρυκτωρία, απ’ όπου ξεκίνησε η περιπέτειά μου με τις φρυκτωρίες, στην μέση περίπου του δρόμου από Κιάτο προς Στυμφαλία (https://costaspappis.blogspot.com/2020/10/blog-post_6.html).   

Την έκθεση οργάνωσαν και παρουσιάζουν από κοινού το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ), η Φωτογραφική Λέσχη Κορίνθου, το Φεστιβάλ Φωτογραφίας Κορινθίας 2020/CorinthExposedPhotographyFestival 2020, και το Πελοποννησιακό Ινστιτούτο Τεχνών. Την επιμελήθηκαν ο ιστορικός-θεωρητικός φωτογραφίας και φωτογράφος Bruno Chalifour και ο καλλιτεχνικός Διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Φωτογραφίας Κορινθίας Αναστάσης Πρωτοπαππάς.

Διάρκεια έκθεσης: 25 Σεπτεμβρίου-25 Οκτωβρίου 2020

Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά, εκτός Τρίτης, 10:00 - 18:00 έως 15/10 & 10:00 - 17:00 από 16/10.

Για περισσότερες πληροφορίες:

Μουσείο Περιβάλλοντος Στυμφαλίας: 27470 22279 (καθημερινά, εκτός Τρίτης, 10:00-18:00).

Φεστιβάλ Φωτογραφίας Κορινθίας: 27410 73509, globals@otenet.gr, υπεύθυνος Σωκράτης Λαμπρόπουλος.

Μουσείο Περιβάλλοντος Στυμφαλίας

200 16 Στυμφαλία Κορινθίας

Τ: 27470 22296 | www.piop.gr