Κώστας Παππής

9/03/2018

H "δική μου Μεταμόρφωση" και ο Boissonnas: Μια φωτογραφία


Έψαχνα για φωτογραφικό υλικό με θέμα σκηνές του ποιμενικού βίου από την παλιά Κορινθία, που θα πλαισίωνε την τελευταία ανάρτηση (δείτε στο http://costaspappis.blogspot.com/2018/08/h.html) στο blog μου με τίτλο «H δική μου Μεταμόρφωση: Τα Ταρσινά, τα χελιδόνια, οι ψυχές των τόπων». 

Βρέθηκα λοιπόν μπροστά σε μια εκπληκτική φωτογραφία. Θαυμάστε την!



Αρχείο Fred Boissonnas © ΟΠΕΠ / Θεματοφύλακας Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης


Πρόκειται για φωτογραφία του Fred Boissonnas που επισήμανα από την πρώτη μου κιόλας επίσκεψη στο Μουσείο Περιβάλλοντος Στυμφαλίας. Ήθελα πάση θυσία να μου δοθεί σε ηλεκτρονική μορφή και να αποκτήσω την άδεια χρήσης της για τις ανάγκες του blog. Υπέβαλα σχετικό αίτημα στο Μουσείο. Δεν θα σας ταλαιπωρήσω για τη διαδρομή του αιτήματός μου. Σας βεβαιώνω ότι είχε πολλές «στάσεις». Παντού βρήκα κατανόηση και διάθεση εξυπηρέτησης. Όμως τα ζητήματα του copyright δεν είναι τόσο απλά. Σημασία, πάντως, έχει ότι μου δόθηκε  τελικά η άδεια χρήσης της φωτογραφίας για τις ανάγκες του blog (και μόνο) και ιδού σήμερα σας την παρουσιάζω. 

Ποιος ήταν ο φωτογράφος, ο Φρεντερίκ (Φρεντ) Μπουασονά; 

Ήταν Γαλλοελβετός, γόνος «φωτογραφικής δυναστείας» που γεννήθηκε στη Γενεύη, στις 18 Ιουνίου 1858  και πέθανε εκεί στις 17 Οκτωβρίου 1946. Πολύπλευρο ταλέντο που συνδύαζε τα σπορ (αλπινισμός), τη μουσική και τις καλές τέχνες.

Έγινε ιδιαίτερα γνωστός για τη φωτογραφική τεχνική του και την εκτεταμένη, επί τριάντα περίπου έτη, από το 1900 μέχρι το 1930, φωτογράφιση του ελληνικού χώρου. Δούλεψε μαζί με τον συνοδοιπόρο φίλο του Ντανιέλ Μπο-Μποβί, πρύτανη της Σχολής Καλών Τεχνών της Γενεύης. Μαζί με τον Ντανιέλ και τον κυνηγό Χρήστο Κάκαλο κατέκτησαν για πρώτη φορά την κορυφή του Ολύμπου, τον Μύτικα, τον Αύγουστο του 1913!

Το έργο του, σε ό,τι αφορά τουλάχιστον την Ελλάδα, θεωρείται  πρωτοποριακό και καθοριστικό για την εξέλιξη της ελληνικής φωτογραφίας στον 20ό αιώνα. Το αρχείο του με τις ελληνικού περιεχομένου φωτογραφίες του φυλάσσεται στο Μουσείο Φωτογραφίας της Θεσσαλονίκης. Από εκεί πήρα τελικά την άδεια χρήσης της φωτογραφίας.


Θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά όλους όσους με βοήθησαν στην προσπάθειά μου για την παραχώρηση της φωτογραφίας, της οποίας  τα δικαιώματα, όπως και όλης της συλλογής Boissonnas, έχει η υπό εκκαθάριση ΟΠΕΠ ΑΕ. Ιδιαίτερα ευχαριστώ το Μουσείο Φωτογραφίας της Θεσσαλονίκης, καθώς και το Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού. Επίσης ευχαριστώ το Μουσείο Περιβάλλοντος Στυμφαλίας και τις υπηρεσίες της Τράπεζας Πειραιώς που διαχειρίζονται τα Μουσεία, τα οποία στηρίζει η Τράπεζα ανά την Ελλάδα.